ChristenUnie wil zich niet nu al aan EVP binden

20090131_uniecongres_EPkandidaten_petervandalendinsdag 03 februari 2009 07:25

De ChristenUnie houdt nadrukkelijk de mogelijkheid open om zich na de Europese verkiezingen niet bij de christendemocraten aan te sluiten. Wel wil de partij deze mogelijkheid ,,serieus onderzoeken''. Met deze uitspraak zwakte het congres zaterdag een oproep van de ChristenUnie-jongeren die ondersteund werd door het bestuur, af. De jongeren wilden dat de CU/SGP-fractie in het Europarlement zich voor aansluiting bij de christendemocratische EVP-fractie zou ,,inzetten''.

Dit bleek op het congres tot weerstand te leiden. Veel leden vrezen dat hun parlementariërs binnen de grote EVP-fractie zullen ondersneeuwen. Ook vinden ze het maar niets dat de Italiaanse partij van Berlusconi lid van de EVP is.

Dat de EVP, waar ook het CDA toebehoort, voor de ChristenUnie wel meer in beeld komt dan voorgaande jaren, heeft te maken met de onvrede over de IND/DEMfractie waartoe CU/SGP nu behoort. Deze komt geregeld in het nieuws vanwege extreme opvattingen van leden uit andere landen. De huidige IND/DEM-fractie houdt waarschijnlijk op te bestaan, maar een nieuwe vergelijkbare fractie hoort tot de  mogelijkheden.

De Europarlementariërs hebben van het congres nu de opdracht gekregen aansluiting bij de EVP ,,serieus te onderzoeken'' en ,,ondertussen de mogelijkheid om een christelijke fractie te vormen in het oog te houden''. De kansen op een dergelijke fractie zijn echter zeer gering.

Van Dalen
De CU koos zaterdag Peter van Dalen als nieuwe lijsttrekker voor de Europese verkiezingen. Hij wees na afloop van zijn verkiezing op de voorwaarden waaronder de CU zich bij de EVP kan aansluiten.
Dit betreft onder andere het zelfstandig opereren van zijn partij en de mogelijkheid om zich te profileren. In zijn rede tot het congres noemde Van Dalen drie speerpunten van de ChristenUnie in Europa. De partij wil opkomen voor kwetsbaren, wat zich onder andere uit in eerlijke handel met boeren uit ontwikkelingslanden. Daarnaast zijn duurzame energie en morele discipline inzake financieel-economisch beleid van belang.

Volgens Van Dalen heeft Nederland door het ‘nee' tegen de Europese Grondwet aan invloed in Brussel gewonnen en is ,,ons eurorealisme de norm'' geworden. De ChristenUnie besloot op het congres bij de komende Europese verkiezingen opnieuw een lijstverbinding met het CDA aan te gaan. Dit betekent dat reststemmen van beide partijen naar elkaar worden toegeschoven. Met de SGP vormt de ChristenUnie zelfs een gezamenlijke lijst.

(Nederlands Dagblad, 2 februari 2009)

Reacties op 'ChristenUnie wil zich niet nu al aan EVP binden'