'De grote machtsmachine en de kleine vlieg'

kabinet_topwoensdag 25 februari 2009 11:57

Binnen de ChristenUnie klinkt een roep om een sterkere profilering naast de grote 'machtsmachine' CDA. Het is een verstandshuwelijk, de driehoeksrelatie waarin de twee christelijke partijen zich in 2007 met partner PvdA hebben gestort. Dit weekeinde viert Balkenende IV zijn tweede verjaardag. Na twee jaar regeren doemen aan de horizon weer verkiezingen op. Zal deze verjaardag een keerpunt blijken te zijn?

Door Gerard Beverdam en Aldwin Geluk van het Nederlands Dagblad (23/02/2009)

,,De ChristenUnie moet sowieso nog een ethisch punt scoren in de komende tijd.''

Eensgezindheid, vertrouwen, bewondering zelfs. Maar ook: irritatie, teleurstelling en achterdocht. Het hangt er heel erg van af wie je vraagt hoe het gaat met het grote CDA en de kleine ChristenUnie in het kabinet Balkenende IV.

Stel je de vraag aan het vriendelijke CDA-Kamerlid Jan Schinkelshoek, oudgediende op het Binnenhof, dan zegt hij: ,,De ChristenUnie speelt een heel goede rol. Het is altijd lastig om als kleine partij tussen twee grote je draai te vinden, maar dat lukt ze toch wel. Ze accepteren dat ze een juniorpartner zijn, maar weten die invloed tegelijk te maximaliseren.''

Vraag je het zijn partijgenoot Eddy Bilder - die als gereformeerdebonder binnen het CDA dichtbij de belevingswereld van de ChristenUnie staat - dan klinkt het daarentegen schamper: ,,Met name onder invloed van evangelische kiezers heeft de ChristenUnie een steeds linkser profiel gekregen, dat afwijkt van het profiel van de voorgangers GPV en RPF.''

Bilder vindt dat de ChristenUnie het politieke spel wel beheerst, maar dat het daarbij alleen om kortetermijnsuccesjes draait. ,,Wanneer ik hun bestuurlijke spel bekijk - dus wat je echt voor elkaar krijgt - is m'n oordeel minder positief.''

Bij de ChristenUnie zelf is het oordeel over het CDA ook verre van eenduidig. Fractievoorzitter Arie Slob uit zich mild. ,,Met Pieter van Geel (CDA-fractieleider, red.) gaat de samenwerking vanaf het eerste moment prima. In onze werkrelatie is er een enorme openheid. Dat is geen pose, dat meen ik oprecht.''