Weblog 8, Lubbert van den Heuvel

ecolint Lubbertmaandag 02 maart 2009 10:07

Na gedane arbeid is het goed rusten. Als ik deze weblog schrijf, geniet ik met mijn gezin van een heerlijke week vakantie in het land van onze oosterburen.

De zondag verloopt anders dan anders, dit keer kijken en luisteren we naar een uitzending van Nederland Zingt en een meditatie van Ds. Arie van der Veer. Anders dan anders, maar wel fijn om ook in het buitenland als gezin gezamenlijk de zondag te mogen vieren met een stuk lofzang en meditatie.
Na de koffie maken we een lange wandeling door een nabijgelegen bos. Tijdens de wandeling begint het eerst rustig en later harder te sneeuwen. Vermomd als sneeuwmannen komen we na 1,5 uur weer terug bij ons vakantiehuisje.

Op maandag gaan we naar een nabijgelegen openluchtmuseum en genieten we in de oude ‘Dorfskrug' van een heerlijke ‘Butterwaffel mit warme Kirschen und Sahne'. We genieten tijdens deze vakantie vooral van het ‘niets moet, alles mag', van elkaar als gezin en natuurlijk ook van de omgeving.

Als je zo in een ander land in een andere omgeving bent, dan valt een aantal zaken je op. Een aantal zaken zou je ook wel graag in Nederland hebben, maar... er zijn ook momenten dat je denkt wat hebben we het thuis in Nederland, in Gelderland toch goed getroffen. Fietspaden, dat is één van die zaken. Ik heb in de omgeving waar we vakantie hielden slechts een beperkt aantal fietspaden gezien, en de fietspaden die we zagen waren in de eerste plaats erg smal en in de tweede plaats was er ook nog sprake van tweerichtingsverkeer.

Als je het naar je zin hebt, is een week voorbij voor je er erg in hebt, zo ook deze week. Vrijdagochtend zijn we de terugreis begonnen, en zo mochten we vrijdag bijtijds weer thuis arriveren. Er was zelfs nog voldoende tijd om even in Elburg naar het Ecolint te gaan kijken. Op 4 maart a.s. zal er in de commissievergadering van de commissie Landelijk Gebied en Water gesproken worden over dit gebied en wat is er dan beter dan met eigen ogen een beeld vormen van de situatie ter plaatse.

Op de terugweg van Elburg naar Putten rijden we nog even naar de Eperweg in Nunspeet, met enige trots constateer ik dat het wildrooster hier een feit is. Blij en voldaan vervolg ik de weg naar Putten.

En dan is het al weer zaterdag, de laatste dag van de week. De periode van vakantie houden is al weer bijna voorbij. Zaterdagmiddag bij de thee lees ik als vader van drie dochters het artikel over de HPV-vaccinatie. Vol interesse lees ik de folder ‘Prik en Bescherm', om me vervolgens te verbazen over het feit dat we in onze samenleving al een vaccinatie programma opzetten om seksueel overdraagbare ziekten tegen te gaan. De verbazing wordt nog groter als ik op één van de bijlagen zie er nog I-Pod's worden verloot onder de meisjes die voor een bepaalde periode de serie van drie prikken afronden. Als ouders nemen we samen met onze dochter het besluit om geen gebruik te maken van de HPV-vaccinatie. Er is een betere bescherming dan de vaccinatie, namelijk de relatie tussen man en vrouw zoals God die heeft bedoeld en zoals hij dat ook van ons vraagt.

Lubbert van den Heuvel, Statenlid

Gelderland