WisselBlog week 10 - Heimen Schuring

maandag 02 maart 2009 22:58

Zaterdag 7 maart - Ketenbeleid
Gisteren was een CDA-delegatie van Tweede Kamer leden en Statenleden in onze gemeente om een keet te bezoeken. Via een twitter-bericht van Bernard Schermers zag ik dat gisteren al en vandaag staat er een artikel over in de Barneveldse Krant.

Het is erg goed dat lokale fracties landelijke politici naar Barneveld halen om hen over het ketenbeleid te informeren. In april wordt er in de Tweede Kamer over gepraat en dan moet eigenlijk elke Tweede Kamerfractie weten hoe we dit probleem in Barneveld hebben aangepakt.

De CDA Tweede Kamerleden zijn daarom gelukkig niet de enige parlementariërs die een Barneveldse keet van binnen hebben bekeken. In maart 2006 heeft Arie Slob al een keet bezocht en in januari 2008 was de Tweede Kamer-fractie van de SGP in een keet te vinden. Vorige week is Esmé Wiegman van de ChristenUnie-fractie nog in Barneveld geweest om te worden bijgepraat over onder ander het Barneveldse ketenbeleid.

Ik lees en hoor overal volop instemming met onze keten-aanpak. De ChristenUnie ondersteunt van harte de Barneveldse oplossing en CDA-Tweede Kamerlid Cisca Joldersma gaat proberen het Barneveldse beleid landelijk te verkopen. De CDA-Tweede Kamerleden gaven aan dat je beter afspraken met keetgebruikers kunt maken in plaats van ze te sommeren de keten op te doeken. Dat is een veel beter geluid dan dat van PvdA-er Tineke Netelenbos, die toen ze ad interim burgemeester van Ede was, riep dat alle keten zo'n beetje per direct dicht moeten.

Ik hoop dat ook de andere raadsfracties hun landelijke partijgenoten naar Barneveld halen, zodat op 16 april in de Tweede Kamer toch vooral ook de Barneveldse aanpak breed bekend is.

Vrijdag 6 maart - Simsaland
Vandaag het bericht in de krant dat Recreatiegemeenschap Veluwe de nieuwe eigenaar is van Simsaland. Simsaland is het overdekte speelparadijs bij de recreatieplas Zeumeren. Met veel overtuiging is de vorige eigenaar aan het project gestart en ondanks tegenslagen bij de bouw (de aannemer ging failliet), ging hij enthousiast door.

Deze ondernemer heeft het niet gehaald. Een faillissement lijkt me een persoonlijk drama. Vooral als je ècht overtuigd bent van het succes van je project. Simsaland is overigens niet het enige bedrijf op Zeumeren dat onlangs failliet is gegaan, ook Pitch & Putt Voorthuizen heeft het niet gehaald. Het lijkt wel of het daar in de grond zit...

Gelukkig blijft Simsaland voor onze gemeente behouden, de RGV neemt het over en de attractie gaat naar verwachting weer snel open. Ook voor de Pitch & Putt baan is er goede hoop. De website meldt eufemistisch dat de baan is gesloten ‘in verband met een wisseling van ondernemers'. De baan is waarschijnlijk op 1 april weer open. Gelukkig maar.

Donderdag 5 maart - Strategische visie
Vanavond in de Toneelzaal van de Veluwehal een avond over de strategische visie die de gemeente op dit moment ontwikkeld. In de komende weken worden de ideeen die inmiddels zijn ontwikkeld aan de inwoners van Barneveld voorgelegd en vanavond was daar een soort aftrap van. (tussen twee haakjes, ook u kunt uw mening geven over de voorlopige strategische visie, klik hier om op de site van de gemeente de visie te bekijken).

Opmerkelijk, maar ook weer heel logisch, is dat je op dit soort avonden veel mensen tegenkomt die je veel vaker tegenkomt. Logisch, want mensen van bijvoorbeeld plaatselijk belang willen graag meepraten over de toekomst van hun kern. Ook is er een vaste groep betrokken inwoners, die ook graag meepraten. Ik heb waardering voor deze mensen, ze tonen betrokkenheid, ze begrijpen dat hun mening er toe doet. De beleidsmakers van de gemeente moeten echter wel beseffen dat de groep die in de zaal zit niet altijd even representatief is. Een deel van de bevolking zul je immers nooit aan tafel krijgen, omdat het hun interesse niet heeft, of omdat ze druk zijn met andere zaken (vrijwilligerswerk, kerkenwerk etc.).

Vandaar nogmaals mijn oproep om vooral te reageren op de concept visie.

Woensdag 4 maart - presidium

Omdat Tjitske verhinderd is, ben ik vanavond naar het presidium geweest. Het presidium is het overleg van fractievoorzitters, de burgemeester, de griffier en de gemeentesecretaris.

Ik rijdt met de griffier mee naar Garderen en in Voorthuizen pikken we ook de burgemeester op, hij woont daar op een leuk plekje!

Over de eerste helft van het overleg doe ik geen mededelingen, niet alles leent zich voor een weblog. Tijdens de tweede helft van het overleg wordt het diner geserveerd en is er ook voldoende tijd voor meer luchtige gesprekjes. Zo hebben we het ook over het fenomeen twitteren, waar zowel Bernard Schermers als ik van hartenlust aan meedoen.

Dinsdag 3 maart - doortrekking A30

Vandaag een ingezonden brief in de krant over de doortrekking van de A30. Tjitske heeft vorige week vrijdag al op het artikel gereageerd, dus dat hoef ik niet meer te doen. De brievenschrijver stelt voor dat partijen in hun verkiezingsprogramma aangeven wat ze willen, zodat de kiezer weet waar hij op dit punt aan toe is.

Goed idee! Dat zullen wij zeker doen. Ik kan het eigenlijk nu ook al wel verklappen: wij zijn voor duurzame mobiliteit. Dat betekent dat we meer asfalt niet uitsluiten, maar dat dit voor ons echt pas de laatste optie is. Eerst moet gekeken worden of OV een alternatief is, of er bestaande wegen kunnen worden opgewaardeerd en zo is er nog een aantal opties te bedenken die eerst bekeken moeten worden.

Overigens, ter geruststelling: de provincie piekert op dit moment er geen ogenblik over om de A30 door te trekken en zolang dat niet gebeurt, zal de doortrekking nog heeeeel lang op zich laten wachten!

Maandag 2 maart - Weesfietsen
Vandaag bericht Barneveld Vandaag over onze schriftelijke vragen over de overvolle fietsenstallingen bij de treinstations. De krant haalt er specifiek onze aandacht voor weesfietsen uit. Mooi scrabble-woord: ‘weesfietsenproblematiek'. Ik had het enkele weken geleden via Twitter al aangekondigd dat wij het over weesfietsen wilden hebben. Gelijk een aantal reacties op dit woord dat we toch echt niet zelf bedacht hadden.

Barneveld Vandaag kopt dat we opkomen voor weesfietsen. Dat is niet helemaal de strekking van onze vragen, integendeel: wij willen de weesfietsen (fietsen die zijn achtergelaten met de bedoeling om niet meer opgehaald te worden) juist weg laten halen. De weesfietsen (soms meer dan 20% van het aantal fietsen in een treinstation-fietsenstalling) zorgen ervoor dat stallingen sneller vol raken. En dat willen wij voorkomen.

Zondag 1 maart - Lente?
Vandaag begint de meteorologische lente, maar volgens de geleerden loopt de natuur behoorlijk achter. De eerste krokussen en sneeuwklokjes staan echter al in ons dorp en er zijn al lammetjes op de Ginkelse heide (zo verneem ik via Twitter).

In onze gemeente voorbereiding op het Heilig Avondmaal. Altijd extra bijzonder om Avondmaal te vieren in lijdenstijd (de zeven weken voor Pasen). Juist in deze weken staan we stil bij het lijden van Jezus en om nu het Avondmaal te vieren, geeft een extra dimensie aan de lijdenstijd.

De dominee preekt over de zalving in Bethanië. Maria had een kruik olie met een waarde van omgerekend enkele tienduizenden euro's over voor Jezus. Wat hebben wij over voor God? Een indringende vraag!

U wilt reageren? Van harte welkom! Plaats hieronder uw reactie of stuur een mail naar h.schuring<at>barneveld.nl.

Barneveld

Reacties op 'WisselBlog week 10 - Heimen Schuring'

Arjen
Geplaatst op: 05-03-2009 11:32 Quote
Heimen,

Iets wat wij niet mogen weten, moet je ook niet benoemen.
Schuring, H. (Heimen) [25526]
Geplaatst op: 07-03-2009 08:40 Quote
User icon
@ Arjen,

Je hebt helemaal gelijk. Ik wilde alleen niet de indruk wekken dat het presidium alleen uit gezellig bijpraten bestaat. We hebben eerst anderhalf uur flink vergaderd, voordat we aan tafel gingen... Maar dat had ik ook anders op kunnen schrijven (het was nog vroeg toen ik dat stukje schreef...).
Arjen
Geplaatst op: 07-03-2009 15:56 Quote
Dat vergaderen in het presidium is toch gewoon om de agenda op te stellen voor de eerst volgende vergadering? Dat kun net zo belangrijk maken als je zelf wilt.
Schuring, H. (Heimen) [25526]
Geplaatst op: 10-03-2009 00:16 Quote
User icon
@ Arjen,

Nee, dat is de agendacommissie, daar zitten de voorzitters van de commissies en de raad in. Het presidium is het overleg tussen fractievoorzitters, burgemeester, griffier en gemeentesecretaris, waarin allerhande onderwerpen worden besproken, soms als escalatie, soms als voorbereiding op bijvoorbeeld de kadernotabehandeling. Het presidium vergadert niet zo vaak (2x per jaar), de agendacommissie vergadert 1x per maand.
Nieuw bericht

Archief > 2009 > maart