Wat geeft u voor de kredietcrisis? Ik geef een rezessie…

donderdag 19 maart 2009 22:58

Opnieuw een week die voor een belangrijk deel in het teken stond van de vele overleggen rondom de gevolgen van de recessie. Maar ook veel overleg met de medewerkers wat er de komende weken gaat gebeuren in de diverse agenda’s.

Om eerlijk te zijn: het duurt lang voordat we het ei hebben gelegd. Tijdens het vragenuurtje begon de Minister-president er al mee door te stellen dat je een broedende kip niet moest storen. En deze metafoor werd vervolgens de rest van de week tot vervelens toe uitgesponnen. Dan weer werd er gezamenlijk overlegd, dan weer hadden we intern overleg. En je ziet dit terug in de agenda waar het toch ook wat rustiger lijkt, behalve dan met de vele aanvragen voor spoeddebat, interpellaties of spoed-AO's. Volgende week gaan we praten over de het rapport met betrekking tot de parlementaire zelfreflectie. Ik ben benieuwd wat dat gaat opleveren. Want zelfreflectie is in Den Haag langzamerhand een heel raar woord aan het worden. Veel collega's spreken over het probleem van de hyperigheid, het alsmaar in nog grotere woorden over elkaar heen buitelen, de last van het op zijn kop gezet worden van de agenda door het zoveelste spoeddebat. Maar iedere week gebeurt het weer.
Iedereen moet aan zelfreflectie doen:

• de bankmensen moeten toch wel snappen dat die bonussen niet meer kunnen, dat kon je toch op je klompen natellen
  • de zorgverzekeraars hadden van te voren toch moeten bedenken dat die dure ziekenhuizen uiteindelijk zullen sneuvelen
  • NS moet toch van te voren aan zien komen dat er op station Almere zinloos geweld gepleegd ging worden zodat daarvoor al maatregelen getroffen hadden kunnen worden
  • Maar de Kamer vergadert door en door en laat geen onderwerp ongemoeid, ook als er niets meer te zeggen valt.

4 spoeddebatten over de Zuiderzee ziekenhuizen hebben het proces absoluut niet versnelt of verbeterd. Sterker: misschien zijn die debatten zelfs wel een deel van het probleem geworden. Want telkens werden vervolgens mogelijk bereikte resultaten weer ter discussie gesteld. En reflecteren we voor geen meter en modderen voort.

Donderdag hebben we gesproken over de Landbouw- en Visserijraad. Daarin kwam ook de discussie over de superheffing weer naar voren. Boeren die teveel melk produceren moeten een boete betalen. Op zich is dat ook logisch als je een quotumsysteem hebt. Maar als andere landen hun quotum helemaal niet volmelken en zo de totale productie van de Europese Unie achter blijft met wat er maximaal geproduceerd wordt lijkt het onlogisch om andere zo hard te straffen. Aan de andere kant is het natuurlijk ook zo dat bedrijven die hun management niet op orde hebben dan bevoordeeld worden boven bedrijven die dat wel goed doen. Kortom: een moeilijk probleem waar wel een oplossing voor moet komen. Zoals het nu op veel plekken gaat, namelijk dat de melk de gierput in loopt is ook onverteerbaar.

ernst

Ernst Cramer

Reacties op 'Wat geeft u voor de kredietcrisis? Ik geef een rezessie…'

Archief > 2009 > maart