De Bostoren, meer dan je denkt

maandag 23 maart 2009 12:58

Alweer over het Bosbad schrijven is wel wat te veel van het goede. Tijdens de extra raadsvergadering dacht ik: moet ik hierover nu óók nog schrijven in mijn weblog?? Maar ik kan het natuurlijk niet helemaal negeren. Bovendien, het college had goede antwoorden op de vragen en de vergadering verliep rustig en ontspannen. Natuurlijk maakte GemeenteBelangen zich druk over de gang van zaken, maar dat is ook hun taak, zeker als oppositiepartij.

Maar laat ik deze weblog beginnen over heel iets anders. Nou ja, heel anders is het niet. Er is al veel geld voor uitgegeven. Ze komen geld te kort. Veel werk wordt gedaan door vrijwilligers. En ze stellen ook dat ze altijd heel weinig subsidie hebben kregen. Je zou zeggen: dit gaat alweer over het Bosbad. Nee dus, het gaat over het Bostorenproject van Schovenhorst.

Het is een schitterende toren. Als je onderaan staat denk je: waarom zou ik helemaal naar boven lopen om daar tegen de bomen aan te kijken? En als je naar boven loopt wordt dat beeld bevestigd. De trappen lopen overigens goed en makkelijk, bovendien is alles nieuw en pas geverfd. Al lopend en pratend ben je zo boven. En dan, het mooie en grootse uitzicht dat je hebt, schitterend. Richting Garderen kun je ook Uddel zien liggen. En zowel naar het oosten als naar het noorden kijk je uit over een enorm woud van bomen. Het doet zelfs een beetje buitenlands aan, zoveel bos. Zover je kunt kijken (ongeveer 5 km) alleen maar bomen. Naar de westkant kun je uren kijken. Niet alleen zie je Putten liggen, maar ook Nijkerk en zelfs Amersfoort. Ook de brug over het Nuldernauw kun je zien liggen. Het is echt de moeite waard om met mooi en helder weer op de Bostoren te gaan kijken. Een leuke aanwinst voor Putten.

Ik ben dus op die Bostoren geweest bij een voorlichtingsbijeenkomst van Schovenhorst. Want er is al veel geld in het project gestopt. Subsidie van Europa, van de provincie en de gemeente, de laatste trouwens met de kleinste bijdrage. Spiegelgeld heet dat in jargon. De provincie geeft subsidie, maar dan moet de gemeente ook wat geven. Het bedrag dat de gemeente dan geeft, heet spiegelgeld. Het wordt gespiegeld aan het bedrag van de “andere” overheid.

Nu is er wel een probleem. De toren staat aan de andere kant van de weg dan de parkeerplaats. Dom, vind ik, want die toren is nieuw en de parkeerplaats is ook nieuw. Dus aan dezelfde kant van de weg parkeerplaats én toren bouwen lijkt toch niet moeilijk. Schovenhorst heeft er argumenten voor, maar mij overtuigden die niet. Nu moeten alle mensen die hun auto daar netjes geparkeerd hebben, de weg oversteken. En dus wil Schovenhorst daar een tunnel hebben omdat dat veiliger is, en ja, dat kost geld. Dat weten we als raad heel goed, want we willen ook graag een fietstunnel hebben voor de ontsluiting van Bijsteren. Zeg maar in de buurt van Terra Nova. Zodat de jeugd veilig onder de provinciale weg door kan. Veilig kunnen fietsen naar het dorp, naar school en naar de sportvelden is toch zeker een must in Putten.

Maar ook Schovenhorst wil graag een veilige oversteek hebben, en die tunnel betaalt de provincie voor het overgrote deel en Putten alleen maar een beetje spiegelgeld. Een beetje,  nou ja, bijna 2 ton (200.000 euro). Daar moeten we nog maar eens stevig over nadenken. Hoe zit dit allemaal in elkaar. Waarom zijn de keuzes zo gemaakt?

Ik ben ook nog op bezoek geweest bij de tennisvereniging Het Laakhuisje. Rond de open haard, gezellig met een kopje koffie en een koek, hebben we de bouwplannen bekeken. Er komen goede en mooie tennisbanen, wat meer banen dan nodig was, maar ze zijn zo wel op de groei voorbereid. Ik denk dan: ja wij ook, anders moet er over 2 jaar weer geld bij. Er gaat zoveel geld in de tennisbanen zitten dat ze het clubhuis zelf moeten bouwen. Gelukkig zien ze daar mogelijkheden voor. Ik ben (opnieuw) blijdat we Het Laakhuisje een vast bedrag hebben gegeven, zodat we nu niet voor meer uitgaven komen te staan.

Dan nu de extra raadsvergadering over het Bosbad. Wethouder Ard Kleijer had een goed verhaal over hoe de hele episode in elkaar zat, wat door de burgemeester als voorzitter van het college goed werd ondersteund en aangevuld. Ook lag er op onze tafel een brief van dhr. Van der Lee. In die brief nam de dhr van der Lee vijftig procent van de verantwoordelijkheid op zich voor de gang van zaken. Ook gaf hij toe dat het een botsing was tussen karakters van de beide bestuursorganen. Het college houd vast aan het standpunt dat de Raad van Advies met bewijzen moet komen voor hun beschuldiging van bewust oneerlijk handelen, óf hun excuus daarvoor moeten aanbieden. Op aandringen van de raad gaat het college nog een keer praten met de Raad van Advies en hopelijk wordt dat een goed gesprek. Het zou toch jammer zijn als dit niet in orde zou komen. Niemand is gebaat bij een ruzie tussen inwoners en het gemeentebestuur. Ik hoop dat hiermee het Bosbad voorlopig van de agenda verdwijnt. Op 2 april gaat het nog een keer over de financiën van het Bosbad. En daarna moet we onze aandacht maar weer eens richten op andere zaken.

Gemeenteraad
Putten

Reacties op 'De Bostoren, meer dan je denkt'

ghd hair
Geplaatst op: 28-12-2010 10:38 Quote
ghd hair
Geplaatst op: 28-12-2010 10:39 Quote
coach factory outlet
Geplaatst op: 11-01-2013 03:16 Quote
hesdess123
Geplaatst op: 27-08-2013 10:58 Quote
<P></P>
<P>This week, Myrtle Beach (112) will play Georgetown (Tuesday), St. James (Wednesday) and Wilson Fake louis Vuitton Bags (Thursday). Three wins in those games could all but secure a toptwo seed for the state playoffs, which begin at the begging of Replica louis Vuitton Sunglasses May.That's not a Louis Vuitton Handbags Uk definite, though. Socastee (No. 4 in Class AAA) and St. James (No. 10) are also ranked this Fake Louis Vuitton week. The Braves will play North Myrtle Beach (Tuesday), Waccamaw (Thursday) and Georgetown (Friday) this week before a muchanticipated rematch with Myrtle Beach April 23.</P>
chris, chris (renton) renton [871708]
Geplaatst op: 15-01-2015 05:20 Quote
Maar deze Colt GMT + Imitatie Horloges verschilt niet alleen door de functionaliteit en robuustheid. Het Breitling Replica heeft ook Breitling heeft een sportief, elegant en eigentijds design. Bijvoorbeeld, de bezel is ingericht cijfers en per uur index gemarkeerd, onderstreept door het contrast tussen gepolijst en satijn nabewerken oppervlakken. De wijzerplaat speelt de dynamiek met grote getroffen Arabische cijfers en een inrichting van concentrische lijnen.
Nieuw bericht

Archief > 2009 > maart