ChristenUnie Utrecht: vertrek De Weger teleurstellend

utrechtvrijdag 27 maart 2009 08:12

De fractie van de ChristenUnie betreurt de motie van wantrouwen tegen wethouder De Weger die met een nipte meerderheid door de Utrechtse raad is aangenomen. Fractievoorzitter Mirjam Bikker: ,,Door het wegsturen van deze wethouder ontstaat het risico dat een duurzaam plan om Utrecht gezond en bereikbaar te houden vertraagt. Utrecht is niet gediend met deze extra onrust. Tymon de Weger heeft met hart en ziel gewerkt aan een duurzame oplossing voor de lucht- en bereiksbaarheidsproblemen ."

"Het Actieplan Luchtkwaliteit (ALU) is volgens de ChristenUnie een adequate oplossing voor beide problemen. Dat nu deze keuze wordt gemaakt, ook door GroenLinks - die al die jaren nauw betrokken is geweest bij de totstandkoming van dit plan - is onbegrijpelijk."

Motie
In de motie werd uitgesproken dat door 'meerdere schendingen van de vertrouwensbasis tussen de wethouder en de raad in de afgelopen periode er geen vruchtbare samenwerking meer mogelijk was'.  Leefbaar Utrecht had een interpellatiedebat aangevraagd omdat zij meenden dat het Luchtkwaliteitsplan niet meer gewijzigd kon worden nadat het bij VROM was ingediend. De Utrechtse raad en bevolking zou dan geen inspraak meer kunnen hebben in de plannen van wethouder De Weger. Ondanks dat De Weger meldde dat er nog wel degelijk inspraak mogelijk was binnen de normen, werd de motie aangenomen en diende hij zijn ontslag in.

Ondanks deze gebeurtenissen wil de ChristenUnie het belang van een gezonde stad vooropstellen en het beste zoeken voor de stad. Daarbij is een stabiel bestuur belangrijk en daar blijft de ChristenUnie zich verantwoordelijk voor voelen. ,,We kijken terug op drie heel verdienstelijke jaren van onze wethouder. Hij heeft een zware klus gehad aan het dossier luchtkwaliteit. Tymon is iemand op wie je kunt bouwen, nauwgezet en met oog voor alle belangen. Jammer dat hij deze periode niet kan vol maken," aldus Bikker.

Lees ook:
Samenwerking Utrechtse coalitie verbroken om luchtkwaliteitsplan (16 maart 2009)
ChristenUnie-wethouder Utrecht komt met Actieplan Luchtkwaliteit ((7 oktober 2008)

In het land

Reacties op 'ChristenUnie Utrecht: vertrek De Weger teleurstellend'