weblog week 12 Martin Schuurman

vanaf Posbank naar IJssel en Lathummaandag 30 maart 2009 13:16

Deze keer een column:

Verbeter het milieu, begin bij jezelf!

In Genesis 1 staat de schepping van hemel en aarde beschreven. Na elke scheppingsdag staat
te lezen: En God zag dat het goed was.

De mens krijgt de opdracht om als rentmeester op de aarde te passen. Tja, hoe doe je dat?

In de provincie is kort geleden het Gelders Milieu-Plan (3) vastgesteld. Een prachtig plan waar ook de ChristenUnie mee ingestemd
heeft. Het is een plan voor de komende jaren waarin o.a. 11 gebieden zijn aangewezen, waar het milieu meetbaar verbeterd gaat worden.
Echt een goed streven.

Maar toch, hoe leven wij als christenen? Ik hoorde in de afgelopen tijd op radio Gelderland een gesprek met een dominee. Het ging over
dat tijdens de kerkdiensten een aantal kerkleden voor de beveiliging van het wagenpark van de aanwezigen in de kerk moesten zorgdragen......
Allemaal christenen in de auto naar de kerk, en het milieu dan?

Een paar andere voorbeeld: hoe gaan we om met ons huishoudelijk afval. Gooien we alles maar in een vuilnisbak, of scheiden wij keurig ons afval? Of, gaan we met z'n allen lekker in de file staan om op ons werk te komen, terwijl er een goede verbinding is met het openbaar vervoer? Bij de basisscholen is het druk met de auto's ouders die hun kinderen naar school brengen, is dat noodzakelijk?

Bij heel wat van bovengenoemde zaken denken wij nauwelijks na. Het lijkt maatschappelijk verantwoord. Maar toch:
het is goed om hierover bij stil te staan. De ozon laag wordt dunner: dat is wel degelijk een maatschappelijk probleem. En wij als christenen hebben wel een hele belangrijke taak: wij zijn aangesteld als rentmeesters.

Denkt u mee? Verbeter het milieu, begin bij jezelf.

Martin Schuurman, fractievoorzitter

Gelderland