Flevoland, Utrecht-Breda, Rai

dinsdag 31 maart 2009 23:07

Maandag op gesprek in Flevoland, mijn eigen provincie. Dinsdag eerst naar Den Haag voor het wekelijks fractieberaad en daarna door naar Utrecht voor de nieuwe presentatie over de Spoorlijn Utrecht-Breda. En ’s avonds naar de Autorai. Een goed gevulde afsluiting van het eerste kwartaal.

Leen Verbeek, de nieuwe Commissaris van de Koningin in Flevoland, kende ik al als voorzitter van de SKVV en alle gesprekken die horen bij de discussie over de invoering van de OV-chipkaart. Maar vanwege de nieuwe relatie langs de lijn van onze provincie leek het mij leuk ook op die manier kennis te maken. Je moet je afkomst tenslotte niet verloochenen, nietwaar? Mensen die mij al wat langer volgen weten dat ik behoorlijk lyrisch kan zijn over ons gebied. En uit mijn vel spring als iemand het lef heeft onze prachtige Oostvaardersplassen denigrerend te bestempelen als tupperware gebiedje...
Op die schitterende maandagochtend in Lelystad, al een echte eerste lentedag, hebben we veel onderwerpen de revue laten passeren. Goed om dat geregeld te doen en zo de ontwikkelingen in et gebied te volgen. Spannende ontwikkelingen ook, want als de aanbevelingen van de Rfv over het Provinciefonds worden overgenomen zal Flevoland er als enige provincie op vooruitgaan. Belangrijk nieuws voor deze hard groeiende provincie.

De presentatie van het vervolgonderzoek naar de mogelijkheden van de spoorlijn Utrecht-Breda was leuk en verrassend. BAM Rail en Goudappel-Coffeng presenteerden, op uitdaging van minister Eurlings, stap B: een maatschappelijke kosten- en batenanalyse. En het resultaat liegt er niet om. Wanneer uitgegaan wordt van een gecombineerde uitbreiding van de A27 met de aanleg van de spoorlijn is de MKBA groter dan 1. Dat wil zeggen dat de opbrengsten groter zijn dan wat de lijn kost. Ofwel: de maatschappij verdient er aan. En dat is uitzonderlijk voor een spoorlijn. De meeste lijnen waarover de laatste jaren gesproken is en die wel aangelegd zijn/gaan worden, zoals de HSL - de Hanzelijn - de corridor Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystdad, hebben allemaal een lagere, soms veel lager resultaat. Je zou haast zeggen dat je hier nu toch echt niet meer omheen kan.

Natuurlijk zal er wel weer het nodige over opgemerkt gaan worden. Samen met Diederik Samson van de PvdA heb ik aanvullende vragen gesteld over dit nieuwe rapport aan de minister en hoop dat deze samen met mijn vorige vragen uit december nu snel beantwoord gaan worden. Als we echt serieus werk willen maken van een duurzame ontwikkeling in Nederland dan kan je om deze kans niet heen. Uniek als het gaat om de manier waarop de manier van Werken volgens Elverding al in de praktijk wordt gebracht, uniek als je ziet dat bedrijfsleven zijn nek uitsteekt en samen met gemeenten en provincies niet struikelt over hobbels maar naar oplossingen zoekt. Uniek als je ziet hoe het denken over deze lijn gemeenten die er langs liggen al nu doet nadenken over zowel kansen als inrichtingsmogelijkheden die de aanleg biedt.

En toen de Autorai. De officiële opening werd opgeluisterd door een speech van zowel de Minister President als de minister van VW. En dat staat in dit verband uiteraard voor volkswagen...De presentatrice Hanneke Groenteman constateerde terecht dat zij beiden, gezeten in een electrische lotus, er glimmend bijzaten. De camerabeelden die meer dan levensgroot gepresenteerd werden onderstreepten dat luidkeels. Glimmend van trots deden ze nog een rondje door de zaal, waar later een spetterende openingsceremonie werd voorgeschoteld. Ik moet zeggen dat de humoristische wijze waarop Balkenende en Eurlings hun bijdrage deden je volgens mij een avondvullend Tv-programma zou kunnen maken. Moet het wel over auto's gaan...

Tijdens de show van de verschillende thema's op de Autorai werden auto's voorgereden die de getoonde beelden kracht bij zetten. En toen de sportwagens binnendenderden moet ik zeggen dat de manier waarop deze om elkaar heen dartelden je hart sneller deed kloppen. Niet zozeer om de schoonheid van de auto's als wel om de wijze waarop ze met behoorlijke snelheid door de zaal schoten en tussen elkaar door reden.
Ronduit teleurstellend was de bijdrage van de directeur van Shell. Naast een dodelijk saaie presentatie was de wijze waarop vergoelijkt werd dat Shell zich minder ging richten op de ontwikkeling van duurzame energie stuitend. Voor hun nieuwe benzine werd aangeprezen. Dus gaat het nog steeds om omzet. Ik ben benieuwd dat als je nu kan presenteren dat je met een liter benzine per tank minder uit kan voor dezelfde afstand welke rotzooi daaraan toegevoegd is, en wat de gevolgen daarvan voor het milieu zijn. Maar waarom er geen energie meer gestoken werd in doorontwikkelen van andere vormen van energiegebruik bleef volstrekt duister. Dit was een van de grootste energieleveranciers ter wereld volstrekt onwaardig.

ernst

Labels
Ernst Cramer

« Terug

Reacties op 'Flevoland, Utrecht-Breda, Rai'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2009 > maart