WEEK 12 : provincie wil versneld windmolens plaatsen..............

zaterdag 21 maart 2009 20:32

Energie opgewekt door windmolens. Daar kun je hele discussies over voeren. Vrijwel iedereen is van mening dat het belangrijk is duurzame energie op te wekken.  Maar als het gesprek dan komt op windmolens dan zijn de meningen verdeeld. Veelgehoorde opmerkingen zijn "windmolens  zijn lelijk in het landschap", "is niet effectief", "prima maar niet bij mij in de achtertuin". De landelijke overheid heeft een forse ambitie die de provincies hebben overgenomen, maar veel gemeenten (lees inwoners van die gemeenten) hebben er niet zo'n trek in. Ook de provincie Zuid-Holland zou willen versnellen wat duurzeme energie betreft. En daarbij is ook het oog op Goeree-Overflakkee gevallen.
Met name de oostkant van het eiland wordt als aantrekkelijk ervaren voor windenergie. Persoonlijk ben ik van mening dat windmolens in elk gaval niet in de polders moeten worden gesitueerd. Aan de rand van het eiland (zoals bij Ooltgensplaat) of op knooppunten bij bijv. het Hellegatsplein zou bespreekbaar moeten zijn. Dat het een noodzaak is geven de energieprijzen wel aan. Misschien dat het tijdelijk even wat mee kan vallen, maar dat die prijzen bij een aantrekkende economie weer omhoogschieten staat als een paal boevn water! Daarnaast moeten we als een rentmeester waken over de wereld die ons toevertrouwd is. Duurzame energiebronnen dienen dan ook de komende jaren nog veel effectiever benut te gaan worden. Van zonneenergie, biomassa, getijdeenergie tot windenergie. Misschien dat we voor het eiland een energievisie op moeten stellen waarin we de kansen voor de komende jaren integraal benoemen en proberen tot uitvoer te brengen.

Ik was afgelopen week even in Den Bommel en zag daar het compleet vernieuwde kaaiplein. Het is werkelijk een plaatje geworden! Complimenten aan de aannemer en onze medewerkers. Dit is het voorbeeld hoe we om willen gaan met andere kaaipleinen zoals in Oude-Tonge en Ooltgensplaat. Samen met de omwonenden tot een plan komen en ook tot uitvoer brengen.

Op vrijdag een aantal bedrijfsbezoeken afgelegd. Ook bij een bedrijf voor watersportartikelen die nu voorlopig op het bedrijventerrein gevestigd is maar niet kunnen wachten tot ze over kunnen naar de Handelskade. Pst precies in de strategie. Rond de haven functies die aan de watersport zijn gerelateerd.

Ook spreken we op dinsdagavond met alle verenigingen en kerken die in onze gemeente het oud papier ophalen. Dat is de eerste keer en bleek bijzonder nuttig. Ook is gesproken over een andere wijze. In Stad aan het Haringvliet is een pilot geweest met een blauwe container en die is zeer goed uitgepakt. Voordeel voor de verenigingen/kerken, voordeel voor het milieu en ook voor de gemeente blijkt het niet duurder uit te vallen. Dus wordt dit verder ambtelijk uitgewerkt en zien we een en ander binnenkort terug.

Af te toe komen er mensen op het spreekuur. Zou wat mij betreft best wat vaker mogen. Soms gaan de vreemdste verhalen door het dorp. Loop eens binnen op de avonden dat het gemeentehuis open is. Meestel ben ik aanwezig en ben graag bereid u te ontvangen.
Afgelopen dinsdag ook een betrokken inwoner die met een aantal ideeen naar het gemeentehuis gekomen is. Dat is goed om te horen. Er blijken altijd wel een aantal zaken te zijn waar direct op ingespeeld kan worden of die zelfs al in gang zijn gezet...........!

Oostflakkee

Reacties op 'WEEK 12 : provincie wil versneld windmolens plaatsen..............'

Archief > 2009 > maart