Dankzij ChristenUnie 140 miljoen voor spoor

treindinsdag 14 april 2009 15:07

Minister Eurlings gaat de komende jaren 140 miljoen euro investeren in spoorprojecten, om zo de gevolgen van de economische crisis te dempen. Het gaat om geld dat bij ProRail op de plank bleef liggen. Ernst Cramer: ,,Sinds vorig jaar hamert de ChristenUnie er al op dat er grote achterstanden zijn bij het spooronderhoud. Inmiddels zijn de eerste 150 ontslagen al aangekondigd."

De miljoenen zijn bestemd voor onderhoudswerkzaamheden en voor projecten die snel kunnen worden uitgevoerd. Zo wordt de bouw van fietsenstallingen, liften en roltrappen op stations waar mogelijk, sneller uitgevoerd. De ChristenUnie heeft sterk aangedrongen op deze extra investering. Zeker nu de crisis ook de spoorsector raakt en aannemers moeite hebben om hun personeel aan het werk te houden, is een maatregelenpakket hard nodig. ,,De ontslagen die bijvoorbeeld bij VolkerRail dreigen neem ik zeer serieus. Door deze investering geven we niet alleen een impuls aan de werkgelegenheid, maar ook aan de groeiambitie op het spoor, zoals het kabinet die neerschreef in het coalitieakkoord. De spoorwerkers zijn hard nodig voor alle spoorprojecten die er aan zitten te komen," aldus Cramer.

De ChristenUnie gaat de komende week informeren bij partijen in de spoorsector of het gepresenteerde plan voldoende is. Cramer: "Het is mooi dat er 30 miljoen beschikbaar komt voor de renovatie van Amsterdam Centraal, maar ik vraag mij af of dat de spooraannemers helpt die bielzen vervangen. Ik ga dan ook kritisch kijken of de problemen voor de spoorsector met dit pakket zijn opgelost."

Het is volgens de ChristenUnie opvallend dat de minister zelf aangeeft meer van ProRail te verwachten en om aanvullende maatregelen heeft gevraagd. De minister laat de plannen van ProRail ook door een externe partij onderzoeken. De ChristenUnie wil dat daarbij kritisch wordt gekeken naar efficiency. ,,ProRail stelt efficiënter te werken en dat er daardoor geld over blijft. Waar dat efficiënte werken precies in zit, wordt echter niet duidelijk. Ik krijg de indruk dat dit efficiënte werken vooral te maken heeft met onvoldoende zicht bij ProRail op welke werkzaamheden er werkelijk nodig zijn. Minder onderhoud is wat anders dan efficiënter onderhoud," zegt Cramer.

Crisis
Ernst Cramer