Europese Verkiezingen: Vensters moeten open

leon_meijer_610donderdag 04 juni 2009 12:00

‘Ik heb niks met Europa.’ Of: ‘Is Europa niet het rijk van de eindtijd waarover Daniël profteerde? En moeten we daar wel aan meedoen?’ Christenen op de Opwekkingsconferentie willen daarom maar niet gaan stemmen. Maar de zetels die er mee hadden kunnen worden bezet, blijven niet leeg. Een ingezonden stuk van nummer 4 op de lijst van de ChristenUnie SGP voor de Europese Verkiezingen, Leon Meijer.

‘Verscheurd, gelijk toen die stemkaart op de mat viel. Ik heb niks met Europa.’ Ik sta heel even sprakeloos. Maar de jongeman voor me is niet de enige. Langs de stand van de ChristenUnie op de pinksterconferentie Opwekking komen meer mensen voorbij die niet gaan stemmen. Niet stemmen doet vermoeden dat er ook lege zetels zijn in het Europees Parlement. Maar dat is niet zo.

De niet-stemmers uit de achterban van de ChristenUnie- SGP ontnemen de partij onbewust de kans om op te komen voor de kwetsbaren in de samenleving, om mensenhandel aan te pakken, kinderarbeid uit te sluiten en op te komen voor vervolgde geloofsgenoten wereldwijd. De zetel die de ChristenUnie had kunnen krijgen, gaat zo naar een partij die hard bezig is de vrijheid van onderwijs onderuit te halen. Invloed Natuurlijk kan ik het begrijpen dat mensen niets met Europa hebben. Ver weg in Brussel lijkt een regelmachine te staan. Maar die regels hebben wel invloed op ons. Want Europa heeft wel wat met die jongeman die zijn stemkaart verscheurde. De kwaliteit van de lucht die hij inademt, zijn koopkracht, zijn kans op werk. En hij heeft gelijk als hij zegt dat het Europa niet gelukt is hem dat duidelijk te maken.

Achter de verscheurde stemkaart zit bij sommigen nog een reden. Is Europa niet de opstanding van het Romeinse rijk waar de profeet Daniël over profeteerde, het rijk van de eindtijd? Moet je daar als christen wel aan meewerken? Die vraag hadden we eigenlijk aan het Joodse volk in ballingschap in Babel moeten stellen. Moeten jullie wel meedoen aan het Babylonische rijk? Hun antwoord vind je in de persoon van Daniël, met open vensters naar Jeruzalem. Niet stemmen, je stemkaart verscheuren, is eigenlijk Daniël naar huis sturen. De vensters sluiten. Ik hoop dat vandaag Christen- Unie- en SGP-kiezers ons helpen de vensters te openen. Bijbels gefundeerde politiek, Europa kan niet zonder!

Leon Meijer is nummer vier op de kandidatenlijst van de Christen- Unie-SGP voor het Europarlement.

Verschenen op 4 juni 2009 in het Nederlands Dagblad

Europese Verkiezingen