'Rijk moet alleen FSC-hout inkopen’

stammen-houtmaandag 08 juni 2009 13:16

De rijksoverheid moet alleen nog hout inkopen met het internationaal erkende keurmerk FSC, vinden de ChristenUnie-Kamerleden Esmé Wiegman en Cynthia Ortega-Martijn. Het ministerie van VROM moet stoppen met het bedenken van eigen criteria voor duurzaam hout. De ChristenUnie zal dat deze week inbrengen bij een Kamerdebat over duurzaam inkopen door het Rijk.

Alleen nog maar FSC-hout kopen: volgens de Kamerleden is dat beter voor het milieu en voorkomt het hoge administratieve lasten voor het bedrijfsleven. Wiegman: ,,We praten al jaren over normen voor duurzaam hout. De minister onderzoekt nu of verschillende toetsingssystemen aan haar eigen normen voldoen. Dit duurt erg lang en bedrijven zien hierdoor zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer. En dat terwijl de normen voor FSC-hout al jaren bestaan en internationaal zijn erkend.”

Aanleiding voor de eigen normen van de minister was dat er in het verleden nog niet genoeg gecertificeerd hout op de markt was. Dat probleem is nu echter achterhaald. Cynthia Ortega: ,,Bouwbedrijven, gemeenten en waterschappen gaan al lang verder dan het ministerie van VROM en hebben vaak gekozen voor FSC, het keurmerk dat iedere consument kent uit de bouwmarkt en de tuinmeubelzaak.”

Voorop lopen
De ChristenUnie vindt dat de minister van Milieu voorop moet lopen en juist nu een helder signaal moet geven. Ortega-Martijn: ,,Het gevaar is anders groot dat onder druk van de kredietcrisis de ambities juist omlaag worden geschroefd. In de markt moet niet het beeld ontstaan dat VROM kiest voor een lager duurzaamheidniveau dan FSC. Door naast FSC mogelijk ook hout met een lager duurzaamheidniveau toe te staan, worden bovendien de koplopers benadeeld in plaats van gestimuleerd; zij hebben hier immers al fors in geïnvesteerd.”

FSC (Forest Stewardship Council), is een internationale organisatie die verantwoord bosbeheer stimuleert. FSC stelt wereldwijde standaarden voor bosbeheer op, met daaraan gekoppeld een keurmerk.

Cynthia Ortega
Esmé Wiegman