Andere provincies doen dat wél.....

Willy - 20 maart - andere provincies doen dat welvrijdag 20 maart 2009 12:12

Verleidelijk is het, om deze week een blog te schrijven over agrarisch natuurbeheer, waar we woensdagmorgen een interessante bijeenkomst over hadden. Maar dit zal moeten wachten omdat er dringender zaken zijn. Eerst maar de kredietcrisis. Het CDA dringt aan op mede-ondertekenen van een motie waarin GS worden verplicht investeringen naar voren te schuiven , desnoods met een 'negatieve reserve' (schuld dus) tot gevolg.

Nu legt de provincie voornamelijk infrastructuur aan, en zorgt voor veel werk voor wegenbouwers. De provincie kan hier moeilijk sneller investeren, want voordat je wegen, rail ed. kan aanleggen moeten vaste procedures worden doorlopen. Voor enkele projecten is de procedure (bijna)rond, dus daar kan natuurlijk voortvarend aan de slag worden gegaan. Net als bij het herstructureren van bedrijventerreinen. Scheelt weer eenaantal werkloze bouwvakkers.

En investeren op andere terreinen? Naar aanleiding van het rapport "Lodders" is afgesproken dat provincies zich gaan richten op hoofdtaken. Zuid-Holland is hiermee, met Provincie Nieuwe Stijl, koploper. Pijnlijke ingrepen, vooral op het sociale vlak, hebben plaatsgevonden om het landelijk afgesproken beleid uit te voeren. In verband met de kredietcrisis opnieuw niet-provinciale zaken gaan subsidiëren, zoals andere -veel rijkere- provincies doen, kunnen we ons niet permitteren. Zeker niet nu het rijk het proviciefonds laat krimpen.

Ik moet wel bekennen: al heb ik loyaal meegedaan met het uitvoeren van PNS, ik kijk regelmatig wat jaloers naar provicies die er wél een uitgebreide sociale agenda op nahouden. Al is dat dan geen provinciale kerntaak.

Zuid-Holland

Reacties op 'Andere provincies doen dat wél.....'

Archief > 2009 > maart