‘Gooi schuldhulp over een andere boeg’

woensdag 17 juni 2009 14:59

Lokale overheden moeten kerken en particuliere schuldhulporganisaties meer betrekken bij de vormgeving en uitvoering van het schuldhulpverleningsbeleid. Dat stelt de ChristenUnie in het manifest ‘Schulden te lijf’ dat Tweede Kamerlid Cynthia Ortega-Martijn morgen samen met diverse –christelijke- organisaties overhandigt aan staatssecretaris Klijnsma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Ortega-Martijn: ,,Juist in een recessie komen steeds meer mensen met schulden te zitten. We hebben alle handen nodig om mensen op te vangen die ernstig in de problemen dreigen te komen en nu op de wachtlijsten staan.”

Er is veel mis met de regelgeving rond schuldhulpverlening. Dit signaal werd afgegeven door 300 kerkelijke schuldhulpverleners tijdens het symposium Kerk & Schuldhulp georganiseerd door de Evangelische Alliantie 25 april jongstleden.

Manifest
Hierop heeft de ChristenUnie het initiatief genomen om – met het manifest ‘Schulden te lijf’ – een signaal af te geven aan de verantwoordelijke staatssecretaris. Dit manifest is mede opgesteld en ondertekend door de Evangelische Alliantie, Stichting Christelijke Schuldhulppreventie, Kerk in Actie, Modus Vivendi, Bescherming & Bewind, Bosconsulting en de Sociaal Verbonden Federatie.

Ortega-Martijn: ,,Er moet meer nadruk komen op preventie, nazorg en een integrale benadering. Dit kan door geld te oormerken.” Uit onderzoek blijkt dat de inzet van kerken en christelijke organisaties de maatschappij een besparing van tientallen miljoenen oplevert. Niet door repressie, maar juist door vroegsignalering en het bieden van nazorg, wat veel actieve kerken op dit terrein en christelijke schuldhulporganisaties op geslaagde wijze doen. Ortega-Martijn: ,,Daar past erkenning van de lokale overheid bij.”

Het manifest zal donderdag 18 juni om 15.30 uur worden aangeboden aan staatssecretaris Klijnsma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in de Van Koetsveldzaal in het gebouw van Stek aan de Parkstraat 32 in Den Haag.

Zie ook
www.christenunie.nl/nl/page/23842

Cynthia Ortega

Reacties op '‘Gooi schuldhulp over een andere boeg’'