ChristenUnie haalt angel uit nertsendebat

nertsdonderdag 18 juni 2009 11:54

De ChristenUnie is van mening dat je een nerts niet kunt houden gezien zijn aard, en niet hoeft te houden omdat er geen sprake is van eerste levensbehoeften. De partij kan niet instemmen met een verbod, maar wil wel voorkomen dat het aantal nertsen dat in Nederland gehouden wordt zich blijft uitbreiden. Daartoe dient Ernst Cramer een amendement in.

Dierenwelzijn

De ChristenUnie is van mening dat je een nerts niet kunt houden gezien zijn natuurlijke aard, en niet hoeft te houden omdat er geen sprake is van eerste levensbehoeften. Bont is een luxeproduct waar goede alternatieven voor bestaan; gematigd gebruik maken van wat de aarde ons te bieden heeft, betekent in dit geval dat we dieren niet meer houden voor hun vel alleen. De nerts is een moeilijk te domesticeren dier, dat normaal gesproken solitair leeft, in een groot en waterrijk leefgebied. Natuurlijk gedrag is voor een gekooide nerts niet mogelijk.

Ondernemersbelang

Maar in de stelligheid waarmee de initiatiefnemers van het wetsvoorstel een verbod op de nertsenhouderij bepleitten, kan de ChristenUnie niet volgen. Je kunt niet alle nertsenfokkers de wacht aanzeggen zonder daar enige vorm van vergoeding tegenover te zetten. Compensatie van geleden schade door het verplicht opheffen van een bedrijf, kan door de initiatiefnemers niet worden weggewuifd. In 2003 zijn de maatregelen ten aanzien van dierenwelzijn flink aangescherpt, waarbij (flinke) kosten zijn gemaakt door de ondernemers. Daarom vindt de ChristenUnie dat een verbod of bedrijfsafbouw gepaard moet gaan met een warme sanering en dient daartoe een amendement in.

Amendement

Het amendement introduceert een systeem van zogenaamde dierrechten voor nertsenhouders: nertsenhouders krijgen rechten toegekend zoveel als ze nu dieren hebben. Toename van het totaal aantal dieren kan niet, omdat er niet meer rechten te verkrijgen zijn. Daarnaast wordt natuurlijke afbouw geregeld door slechts 40% van de aanwezige dieren van een bedrijf dat stopt, beschikbaar te stellen aan de markt. Zo wordt enerzijds ruimte gegeven aan gezonde bedrijfsvoering van andere bedrijven, maar anderzijds doelbewust gewerkt aan de vermindering van het aantal nertsen. Omdat er geen nieuwe bedrijven meer bij mogen komen, zal uiteindelijk de nertsenfokkerij stoppen. Dat is een wezenlijk andere route dan voorliggend wetsvoorstel, waarbij bedrijven de nek wordt omgedraaid. Het amendement voorziet ook in regulering van het bezit, en geen beknotting, aangezien er ruimte is voor een beperkte groei van de overgebleven bedrijven.

Het amendement voorziet in:

- voorkomen uitbreiding van het aantal dieren

- bevorderen natuurlijke afbouw van de nertsenhouderij

- ondernemers zekerheid bieden t.a.v. inkomsten en perspectief

Ernst Cramer: ,,Dit is een verantwoorde manier om de sector te laten stoppen. De ideële motieven van de indieners worden met dit amendement onderbouwd, rekening houdend met de belangen van dier én mens.”

Ernst Cramer

Reacties op 'ChristenUnie haalt angel uit nertsendebat'

Nieuwsarchief > 2009 > juni