Doorbreek sanitatietaboe!

Esmé Wiegman platdonderdag 18 juni 2009 13:45

Minister Koenders van Ontwikkelingssamenwerking moet meer prioriteit geven aan water en sanitatie. Dat zegt Kamerlid Esmé Wiegman vandaag op een platformbijeenkomst van de Koepelgroep Ontwikkeling Nieuwe Sanitatie Systemen (ONSS).

Schoon drinkwater en goede sanitaire voorzieningen zijn niet meer weg te denken uit een normaal huishouden in Nederland. Toch zijn er nog steeds miljarden mensen die deze vanzelfsprekendheid niet kennen. In Millenniumdoel zeven werd voorgenomen om het aantal mensen dat geen schoon drinkwater of sanitaire voorzieningen heeft met de helft terug te dringen (vanaf 1990). De doeldatum (2015) komt echter steeds dichterbij en er moet nog heel veel worden gedaan. Het doel lijkt onhaalbaar, maar is wel bereikbaar als er meer aandacht en politieke inzet komt voor bepaalde aspecten van het waterbeleid.

Vandaag wordt de vijfde platformbijeenkomst van ONSS gehouden in Arnhem. Tijdens de bijeenkomst zal met medewerking van de futuroloog Adjiedj Bakas vooruit worden gekeken naar de maatschappelijke ontwikkelingen en de invloeden die deze zullen kunnen hebben op ons sanitatiesysteem. Gezamenlijk zal worden nagegaan wat dat kan betekenen voor de ontwikkeling van de waterketen. De platformbijeenkomst van de koepelgroep ONSS wordt in de ochtend voorafgegaan door een platformbijeenkomst georganiseerd door Aqua for All, voor partijen die betrokken zijn bij nieuwe sanitatieprojecten in ontwikkelingslanden. Kamerlid van de ChristenUnie Esmé Wiegman zal hier spreken. Zij deed onder andere kennis op tijdens haar reis met Tear naar Uganda.

Esmé Wiegman

Reacties op 'Doorbreek sanitatietaboe!'