ChristenUnie kiest voor nieuwe, ‘eurorealistische’ fractie in Europa

Peter van Dalen _MG_2757maandag 22 juni 2009 12:00

ChristenUnie/SGP hebben hun onderzoek naar fractievorming in het Europees Parlement afgesloten. De ChristenUnie sluit zich aan bij de nieuwe groep van European Conservatives and Reformists (ECR). Peter van Dalen: ,,Er is een degelijke groep van partijen gevormd die gezamenlijk gaan voor een ‘eurorealistisch’ beleid. Binnen deze fractie zullen we ons verkiezingsprogramma met maximale effectiviteit en zonder beperkende condities kunnen uitdragen.’’

Basis voor de nieuwe groep is de Prague Declaration of Principles (zie bijlage). Deze stelt voorop dat de Europese Unie zodanig moet worden vormgegeven dat openheid, democratische controle en behoud van nationale soevereiniteit van de lidstaten maximaal gewaarborgd zijn. Van Dalen: ,,Wij hebben vanuit ons Europese verkiezingsprogramma bouwstenen aangedragen voor de basistekst en die zijn in het ECR-fundament opgenomen: Eerlijke handel, duurzame en schone energievoorziening en het gezin als hoeksteen van de samenleving. Daarnaast verwoordt de verklaring wat typisch de beginselen van een eurorealist zijn: minimale regulering, goede democratische controle, geen Europees federalisme, bestrijding van verspillende en excessieve bureaucratie, meer transparantie en rechtvaardigheid in de Europese instellingen en bij het gebruik van Europese fondsen. Exact wat ons verkiezingsprogramma was: Samenwerking ja, superstaat nee.’’

De nieuwe ECR-fractie is ontstaan rond de Britse conservatieven, die in de afgelopen zittingsperiode van het Europees Parlement associate members waren van de Europese Volkspartij (EVP). De Engelsen maakten in de loop van dit voorjaar bekend dat ze wilden breken met de EVP, onder meer omdat deze een federalistische koers vaart. Toen de Tory’s in Europa op zoek gingen naar gelijkgestemde partijen, kwam de ChristenUnie/SGP onder leiding van lijsttrekker Peter van Dalen in beeld. Van Dalen: ,,Doordat we tijdig betrokken zijn geraakt bij de fractievorming, hebben we optimale invloed gehad op de verklaring van beginselen en staan we uitstekend voorgesorteerd bij de verdeling van commissie- en delegatielidmaatschappen. In de nieuwe fractie bepalen uiteindelijk de nationale delegaties hun stemgedrag dus we kunnen onze eigen lijn volgen. Verder hadden we inspraak bij de selectie van partijen die uiteindelijk zullen toetreden tot de ECR-fractie.’’

Andere partijen die deel uit maken van de nieuwe fractie zijn de Tsjechische ODS, de Hongaarse MDF, de Letse TB/LNNK, de Litouwse LLRA, de Poolse PiS, een lid van de Finse Keskusta en de Belgische Lijst Dedecker. De fractie telt vooralsnog 55 leden en belooft daarmee in omvang de vierde fractie te worden in het Europees Parlement.

Om in het Europees Parlement te kunnen functioneren, moeten de gekozen parlementariërs lid worden van een fractie die tenminste 25 leden uit tenminste 7 lidstaten telt. In de afgelopen periode waren de EP-leden van ChristenUnie/SGP (Hans Blokland en Bas Belder) daarom aangesloten bij de IND/DEM-groep, een ‘technisch samenwerkingsverband’ van partijen die programmatisch niet of nauwelijks iets gemeen hadden. Desondanks voelde ChristenUnie/SGP een groeiend ongemak over de dubieuze reputatie van sommige IND/DEM-partners. Daarom werd reeds in de aanloop naar de verkiezingen aangekondigd dat ChristenUnie/SGP aansluiting zou zoeken bij een andere fractie. Daarbij werd de EVP- waarvan ook de Nederlandse CDA- Europarlementariërs lid zijn - expliciet als optie genoemd. Dat de Britse Conservatives met de EVP zouden breken, was toen nog niet bekend.

Peter van Dalen: ,,Mijn collega Bas Belder en ik hebben in de afgelopen weken alle mogelijkheden onderzocht en overwogen, en deze in nauw overleg afgestemd met de partijbesturen van ChristenUnie en SGP. De nieuwe ECR-fractie kwam duidelijk als onze voorkeur naar voren. De EVP hebben we als optie laten vallen omdat toetreding tot die fractie alleen mogelijk is wanneer onze Nederlandse partijen, ChristenUnie en SGP, ook officieel lid worden van de EVP-familie. Dit betekent onder meer dat we het EVP-beginselprogramma moeten ondertekenen waarin haar visie op een federaal Europa is vastgelegd. Verder heet de EVP weliswaar een christendemocratische partij, maar in de nieuwe EVP-fractie krijgt de Italiaanse populist Berlusconi een zware stem nu diens Forza Italia gefuseerd is met de Allianza Nationale, de neofascistische nazaten van Mussolini. En verder zouden we in de EVP veel minder ruimte hebben om ons eigen politieke profiel neer te zetten en ons stemgedrag te bepalen.’’

Vandaag om 12.00 uur Nederlandse tijd maakt Timothy Kirkhope, de Britse waarnemend voorzitter van de nieuwe groep in het Europees Parlement, de vorming van de ECR-fractie bekend. Daarmee wordt openbaar dat Peter van Dalen toetreedt tot de ECR. Er lopen nog besprekingen over de toetreding van collega Bas Belder, tweede op de lijst van ChristenUnie/SGP. Van Dalen: ,,Samen met Bas en in afstemming met de beide partijbesturen hebben we de afgelopen weken toegewerkt naar onze gezamenlijke keuze voor deze nieuwe fractie. Samen spraken we onder meer met Timothy Kirkhope en diens partijleider David Cameron. Zij willen ons erg graag er bij hebben, ook Bas Belder: zijn goede reputatie is bekend. Het gesprek tussen de Engelsen en de SGP gaat nu over de betekenis en toepassing van het vrouwenstandpunt van de SGP. De Engelsen hebben daarover in de afgelopen paar dagen zeer kritische vragen gesteld.’’

Geen resultaten gevonden

Reacties op 'ChristenUnie kiest voor nieuwe, ‘eurorealistische’ fractie in Europa'