ChristenUnie Noord-Holland: geen bouw in IJmeer en Markermeer

Voorbeeld voor de IJmeerverbinding!?woensdag 24 juni 2009 14:22

Provinciale Staten van Noord-Holland hebben maandagavond unaniem een motie van de ChristenUnie aangenomen waarin zij zich uitspreken tegen de bouw van buitendijkse woningen in het IJmeer en het Markermeer.

De fractie diende een motie in met als strekking dat beide meren open moeten blijven. Ook is de fractie fel gekant tegen de bouw van een verkeersverbinding tussen Almere en Amsterdam door het IJmeer. Ze wil niet dat er een brug komt. Ook de andere provinciale politici vinden dat Almere genoeg bouwgrond heeft ten noorden en oosten van de stad. Natuurbehoud en behoud van recreatie en een goede waterkwaliteit zijn andere motieven om bebouwing af te wijzen.

Almere heeft plannen voor duizenden woningen in het IJmeer. De stad wil een brug of een tunnel richting Amsterdam voor de toekomstige bewoners. Almere heeft verschillende varianten uitgewerkt. De gemeenteraad neemt over enkele weken een beslissing hierover. Zaterdag demonstreerden mensen in honderden boten rond het eiland Pampus voor het openhouden van het IJmeer.

Organisaties als Natuurmonumenten, Milieudefensie, de Bond Heemschut, de HISWA en het Koninklijk Watersportverbond ondertekenden een contract, het Pamflet van Pampus. Daarin stellen ze dat ze samen optrekken in de strijd tegen bebouwing.

Klik hier voor de motie

In het land