ChristenUnie wil melkquotum behouden

Koeiendonderdag 25 juni 2009 15:28

Verruiming of afschaffing van het melkquotum heeft een negatief effect op prijsontwikkeling. Hierdoor komen veel melkveehouders in moeilijkheden, zo constateert Esmé Wiegman. De partij is van mening dat behoud van het melkquotum mogelijk is, zeker zolang er nog geen alternatief wordt geboden, en diende een motie in.

De ChristenUnie hoopte met de motie te bereiken dat de Europese Commissie in een aangekondigd onderzoek ingaat op de gevolgen van de verruiming van het melkquotum en voorstellen doet om negatieve effecten hiervan te voorkomen, inclusief de mogelijkheid tot behoud van het melkquotum. De lage zuivelprijzen zorgen voor een erg moeilijke situatie voor melkveehouders, die echt niet kunnen leven van deze lage prijzen. De forse daling van de prijzen is voor de ChristenUnie een bevestiging dat het geen goed idee is om het melkquotum af te schaffen. Zeker niet zonder flankerende maatregelen voor prijsstabiliteit of milieu, zoals dat er nu uitziet. Het aangekondigde onderzoek dient wat de ChristenUnie betreft dus ook de recente verruiming van het melkquotum mee te wegen, en maatregelen zullen hierop toegesneden moeten worden (flankerende maatregelen). Het onderzoek dat is toegezegd voor 2010 en 2012 naar de gevolgen van afschaffing van het melkquotum kan hier dan op voortbouwen.

De motie haalde echter geen meerderheid in de Tweede Kamer. Wiegman: ,,Opmerkelijk dat de boerenpartij rechts van ons, dit niet steunt. Die laat het over aan de vrije markt en biedt geen enkel alternatief voor de boeren die in de penarie zitten. Dat is alles behalve boervriendelijk."

Esmé Wiegman

Reacties op 'ChristenUnie wil melkquotum behouden'

Nieuwsarchief > 2009 > juni