Verzekerd de lucht in

maandag 12 mei 2003 19:07

Ernstige ongevallen in het recente verleden en de nasleep daarvan hebben ons geleerd dat de aansprakelijkheid van vervoerders ten aanzien van derden wettelijk niet optimaal is geregeld. Vandaar dat ik de noodzaak voor de voorgestelde regeling zeker niet wil ontkennen.

Aan luchtvaartondernemingen moeten verzekeringseisen worden gesteld. Prima, vindt Rijk van Dam, maar gezien de huidige situatie in de luchtvaart dient dit zorgvuldig te gebeuren. Vandaag debatteert het Europees Parlement over dit voorstel. Rijk van Dam leverde de volgende bijdrage in het debat.
___________________________________________________________________________

Ernstige ongevallen in het recente verleden en de nasleep daarvan hebben ons geleerd dat de aansprakelijkheid van vervoerders ten aanzien van derden wettelijk niet optimaal is geregeld. Vandaar dat ik de noodzaak voor de voorgestelde regeling zeker niet wil ontkennen.

Wel is bij het introduceren van een dergelijke maatregel van belang, dat voor alle luchtvaartmaatschappijen gelijke eisen gelden. Zowel voor EU-carriers als voor carriers van daarbuiten. De effectiviteit van de maatregel zou immers danig worden beperkt indien deze regeling alleen EU-carriers zou aanspreken. Bovendien heeft dit een verstorend effect op de toch al delicate verhoudingen in de luchtvaartsector.

Een ander aspect waar de internationale context van groot belang is, betreft de hoogte van de verzekerde bedragen. Het zou de verhoudingen binnen de sector vertroebelen indien wij (aanmerkelijk) hogere bedragen zouden vaststellen dan in de internationale luchtvaartgemeenschap zijn overeengekomen.

Onverlet mijn steun aan dit voorstel wil ik een appèl richten tot Raad en Commissie. Gelet op de malaise in de luchtvaartsector wil ik bij de Raad en de Commissie aandringen op een constructieve houding ten aanzien van de luchtvaartsector. Door verschillende crises lijkt daar een jojo-situatie te ontstaan waardoor de levensvatbaarheid van de luchtvaartmaatschappijen (uit Europa, maar ook van daarbuiten) ernstig in gevaar is. Gelet op de bijdrage die deze sector aan de ontwikkeling van de Gemeenschap levert, is een ondersteunende strategie het minste wat de sector mag verwachten.

Voorzitter, dit betekent dat ik - met dank aan de rapporteur – het verslag kan steunen. Ik wil daar wel bij aantekenen dat de omstandigheden vragen om een zorgvuldige invoering ervan.

Rijk van Dam

« Terug

Reacties op 'Verzekerd de lucht in'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2003

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari