Niet speculeren over vervolg missie

Afghanistan_militair_jongentje_610vrijdag 25 september 2009 12:52

De minister van Buitenlandse Zaken, Maxime Verhagen, geeft een verkeerd signaal af door te zinspelen op een verlenging van de missie in Uruzgan. Dat zegt Joël Voordewind. Hij houdt vast aan de artikel-100 brief waarin het kabinet heeft opgetekend dat de Uruzgan-missie ten einde loopt in 2010.

Andere NAVO-landen zullen dan voor vervanging moeten zorgen. Voordewind: ,,Verhagen haalt door zijn speculaties de druk weg van Navo-partners om de missie van ons over te nemen. Dat is een fout signaal. Wij houden ons aan de afspraak met het kabinet: de Taskforce Uruzgan stopt eind 2010. De Navo is nu aan zet om voor ons vervanging te vinden. Mocht de Navo met een nieuw verzoek voor een andere missie komen, dan zal de ChristenUnie dit uiteraard serieus overwegen.''

Minister Van Middelkoop van Defensie antwoordde op de vraag of hij een afgeslankte vorm van de missie in Uruzgan een optie vindt: ,,Elke uitspraak voor de periode na 2010 is pure speculatie."

Buitenlands beleid
Joël Voordewind

Reacties op 'Niet speculeren over vervolg missie'

Nieuwsarchief > 2009 > september