Kamer stemt in met wetsvoorstel Kraken en Leegstand

donderdag 15 oktober 2009 19:00

De Tweede Kamer heeft donderdagavond ingestemd met het initiatiefwetsvoorstel Kraken en Leegstand. Dat is ingediend door de Kamerleden Brigitte van der Burg (VVD), Jan ten Hoopen (CDA) en Arie Slob (ChristenUnie). Behalve de genoemde partijen stemden ook SGP en PVV voor de wet.

ChristenUnie, CDA en VVD  willen met hun intitiatiefwet zowel kraken als leegstand tegen gaan, door middel van een integrale aanpak. Die aanpak begint bij de bestrijding van leegstand van woningen, kantoren en andere bewoonbare gebouwen: eigenaren en gemeenten moeten een einde maken aan langdurige leegstand van panden. Omdat kraken dan niet meer nodig is, wordt het strafrechtelijk verboden.

Arie Slob wees er bij de wetsbehandeling op dat door een recente uitspraak van het Hoge Raad, vorige week vrijdag, nog eens de noodzaak van een kraakverbod bevestigd is. Het hoogste rechtscollege bepaalde dat een ontruiming onwettig was omdat de krakers zich konden beroepen op huisvredebreuk.

Direct nadat de Tweede Kamer vóór de wet gestemd had, begonnen betogers op de publieke tribune te schreeuwen. Kamervoorzitter Verbeet liet daarop de zaal én de tribune ontruimen. Pas toen de ordeverstoorders uit het parlementsgebouw verdreven waren, konden de stemmingen worden hervat. Onder toezicht van een aanzienlijke politiemacht zetten de krakers vervolgens hun protest voort op het Plein voor de Tweede Kamer.

Op de foto's: Arie Slob in 'Vak K' tijdens zijn verdediging van de initiatiefwet, samen met mede-initiatiefnemers Van den Burg en Ten Hoopen en minister Van der Laan van Wonen, Wijken en Integratie. Foto's Frank van Rossum

Arie Slob

Reacties op 'Kamer stemt in met wetsvoorstel Kraken en Leegstand'