Arie Slob opent Oekraïnehuis

20091102 Oekrainehuis Dorcas Slobmaandag 02 november 2009 16:59

Vanmorgen rond half elf is het Oekraïnehuis in Veenendaal geopend door Dorcas-directeur Ruud van Eijle en fractievoorzitter van de ChristenUnie Arie Slob. ‘Ik ben in verschillende Oost-Europese landen geweest en het huis is erg herkenbaar', zei Slob vlak voor hij de vier bewoners het voedselpakket overhandigde waar ze deze week mee rond moeten komen.

Hij vroeg aandacht voor de Dorcas Voedselactie en de armoedeproblematiek in de wereld. ‘In Nederland zijn we druk met de financiële crisis en met het feit dat de economie even niet groeit. Tegelijkertijd is het aantal mensen in de wereld dat van een dollar per dag moet leven gestegen, is het voedselprobleem gegroeid. Dat geeft je toch wel een beschaamd gevoel.' Hij wenste de bewoners toe dat het met het weer een beetje meevalt deze week, vooral omdat al is gebleken dat het dak van het Oekraïnehuis lekt. ‘Als het niet meevalt, realiseer je dan maar dat het voor jullie maar één week is, terwijl andere mensen altijd in zo'n situatie zitten.' Ruud van Eijle prees de vier bewoners die de uitdaging aangaan om een week lang te leven zoals mensen in Oost-Europa.

Het Dorcas Oekraïnehuis staat van 2 tot en met 7 november voor de studio van GrootNieuwsRadio op de Einsteinstraat in Veenendaal. Dit huis is een exacte kopie van huizen zoals je ze veel in Oost-Europa tegenkomt. Muren van klei en een dak van golfplaten. Achter het huis bevindt zich een buiten-wc. Vier bewoners proberen deze week rond te komen van één voedselpakket en 20 euro zakgeld. Ze worden op de voet gevolgd in de uitzendingen op GrootNieuwsRadio. Met elkaar proberen ze zoveel mogelijk voedselpakketten in te zamelen voor de allerarmsten in Oost-Europa. Hiervoor roepen de bewoners de hulp in van de luisteraars van GrootNieuwsRadio.

Dorcas Voedselactie
De actie in het Dorcas Oekraïnehuis valt samen met de Dorcas Voedselactie. Op meer dan duizend locaties in Nederland wordt voedsel ingezameld voor de allerarmsten in Oost-Europa. Ruim 600 supermarkten en 400 kerken doen mee. In Oost-Europa leven nog steeds veel mensen onder de armoedegrens. Vooral ouderen worden zwaar getroffen door de economische situatie waarin hun land verkeert. Pensioenen bedragen veelal niet meer dan 60 euro per maand. Dit geld gaat op aan vaste lasten zoals huur, elektriciteit en verwarming. Voor overige zaken als voedsel en kleding blijven dan onvoldoende middelen over. Daarnaast heerst in Oost-Europa een hoge werkloosheid. Een sociaal vangnet zoals we dat in Nederland hebben, kennen ze daar niet. Geen werk betekent vaak geen inkomen. Ook hebben veel mensen in Oost-Europa te lijden onder de enorme prijsstijgingen die worden veroorzaakt door de voedselcrisis.

Volg de belevenissen van de bewoners via oekrainehuis.hyves.nl.

Op de foto: Fractievoorzitter Arie Slob van de ChristenUnie (links) in gesprek met Evert ten Ham van GrootNieuwsradio. Op de achtergrond Dorcas-directeur Ruud van Eijle.

(Bron: www.dorcas.nl)

Arie Slob