Kilometerprijs: uw vragen, onze antwoorden!

kilometerheffingtopwoensdag 25 november 2009 14:51

De ChristenUnie is blij dat het besluit over de kilometerheffing is genomen. De partij heeft jarenlang aangedrongen op de kilometerheffing, omdat hiermee het gebruik wordt belast, en niet het bezit. Anders Betalen voor Mobiliteit is daarom eerlijk voor de automobilist en beter voor het milieu. Maar er zijn nog veel vragen. Op een aantal geeft de ChristenUnie vast antwoord.

Wat houdt de Kilometerheffing in?

Dat u geen vaste autobelastingen meer betaalt, maar gaat betalen per gereden kilometer in Nederland. Er komt een basistarief en een spitstarief. Alle automobilisten samen blijven hetzelfde betalen. Alleen verdelen we de lasten anders, niet meer naar bezit, maar naar het daadwerkelijke gebruik van de auto op basis van tijd, plaats en milieukenmerken. Afgesproken is daarbij dat er geen verschil zal zitten in de inkomsten van de overheid uit de heffingen voor en na de invoering van de kilometerprijs.

 Wat is het standpunt van de ChristenUnie?

De ChristenUnie is een voorstander van de kilometerprijs en pleit hier al sinds de jaren negentig voor. Dit standpunt stond al in ons verkiezingsprogramma van 2006 en in het coalitieakkoord is de invoering vastgelegd. Het voorstel voor kilometerbeprijzing is een belangrijk punt dat de ChristenUnie heeft ingebracht bij de kabinetsformatie. Oud-Kamerlid Stellingwerf heeft hier ooit als eerste een lans voor gebroken. Tineke Huizinga, nu staatssecretaris voor Verkeer en Waterstaat, volgde met het pleidooi om de BPM op auto's op CO2-uitstoot te bepalen. Ernst Cramer, de huidige woordvoerder Verkeer en Waterstaat, heeft dit opnieuw onder de aandacht gebracht, ook in relatie tot het Anders Betalen voor Mobiliteit. Al deze voorstellen zijn nu werkelijkheid geworden in het voorliggende wetsvoorstel.

Wat zijn de kosten voor de automobilist?

Het is de afspraak dat de kilometerprijs gemiddeld niet leidt tot hogere lasten voor de burger. Tegenover invoering van de kilometerprijs staat afbouw van de BPM (aanschafbelasting) en de motorrijtuigenbelasting. Dit betekent dat de automobilist gaat betalen voor het gebruik in plaats van voor het bezit. Dit is dan een eerlijker systeem. Uit berekeningen van de nu voorgestelde tarieven blijkt ook dat een deel van de automobilisten er financieel op vooruit zal gaan. Maar er zal ook een deel van de automobilisten meer gaan betalen. Dit zijn de zogenaamde veelrijders. Uit onderzoek blijkt dat 59% van de automobilisten er echter op vooruit zal gaan (bron: persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat).

In Nederland geldt vanaf 1 april 2009 dat bezitters van personenauto's met een lage CO2-uitstoot minder motorrijtuigenbelasting betalen. Zij betalen de kwart van het tarief voor personenauto's met hetzelfde gewicht. Bij de kilometerprijs geldt ook dat auto’s met een lagere uitstoot minder betalen. Een kleine zuinige auto krijgt dus een lager tarief per kilometer dan een zware slurper. Hiermee wordt de verduurzaming van de automobiliteit gestimuleerd en dat is hard nodig om o.a. de doelstellingen voor CO2-reductie te halen

Waar gaan de inkomsten van de Kilometerheffing naar toe?

De inkomsten van de kilometerprijs zullen naar het Infrafonds gaan. Hiervan zullen wegen uitgebreid en aangelegd worden.

 Wat zijn de effecten op mobiliteit van de Kilometerheffing?

Het systeem stimuleert mensen om bewuster om te gaan met hun mobiliteit. Uit de doorrekening van de kabinetsplannen blijkt ook dat dit effect er zal zijn. Zo blijkt uit het onderzoek van het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) dat de mobiliteit na de invoering rond 2020 gedaald zal zijn met 6 tot 10%. Dit lijkt een klein verschil maar het kan bepalend zijn of er wel of geen file staat. Door het spitstarief wordt bovendien de betere benutting van dure infrastructuur gestimuleerd. Als de kilometerprijs niet zou worden ingevoerd zou er door de verdere groei van de automobiliteit tot 2020 ruim 7 miljard euro meer moeten worden geïnvesteerd in asfalt om het verkeerssysteem draaiende te houden. Dit is al doorgerekend door het vorige kabinet in de Nota Mobiliteit. Het vorige kabinet heeft daarom ook de plannen voor de kilometerprijs in de steigers heeft gezet. Als de kilometerprijs niet door zou gaan wordt er hierdoor dus een groot gat geslagen in de begroting.

Er zijn geruchten dat de Provinciale opcenten verhoogd zullen worden, hoe zit dit?

Er moet inderdaad nog een oplossing gevonden voor de zogenaamde provinciale opcenten die momenteel worden geheven bij de motorrijtuigenbelasting. Er zal hiervoor een alternatief moeten komen omdat de motorrijtuigenbelasting verdwijnt. Afgesproken is dat hiervoor in de plaats een andere provinciale belasting komt. Hoe dit wordt vormgegeven moet de komende tijd duidelijk worden. Overigens is bij de berekening van de lasten voor de burgers voor en na invoering van de kilometerprijs ook rekening gehouden met deze provinciale belasting. Het is dus geen extra belasting: Per saldo leidt het niet tot hogere lasten voor de burger.

Waarom is er niet gekozen voor het verhogen van brandstofprijzen?

Een groot nadeel van een accijnsverhoging is dat het geen invloed heeft op het tijdstip en de plaats waar mensen rijden. Daarom vermindert het de files onvoldoende. Daarnaast beïnvloedt het de welvaart in Nederland negatief, omdat mensen over de grens gaan tanken. Net als bij de kilometerprijs betalen de veelrijders meer. Toch toont onderzoek aan dat de kilometerprijs met een spitstarief op extra drukke trajecten, beter helpt om de files terug te dringen. Ondanks de kosten die een nieuw systeem met zich meebrengt, vallen de welvaartseffecten van de kilometerprijs wél positief uit, zo blijkt uit onderzoek van onder meer het Centraal Planbureau (bron: www.kilometerpijs.nl)

Hoe ziet het tijdspad eruit?

De ombouw naar de kilometerprijs kost tijd. Het is niet mogelijk om in 1 dag alle circa 7 miljoen auto’s over te laten stappen. Er is daarom gekozen voor een ingroeimodel van circa 2 à 3 jaar. Hierbij zullen stapsgewijs in groepen alle auto’s overstappen. Dit gebeurt waarschijnlijk op basis van nummerborden. De techniek wordt momenteel uitgebreid getest. In verschillende regio’s zijn er proefprojecten waarbij steeds grotere groepen auto’s worden betrokken. Voor meer informatie hierover kunt u terecht op de website van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat over dit project: www.kilometerprijs.nl

Hoe zit het met de privacy?

Veel mensen maken zich zorgen dat de kilometerprijs ten koste gaat van de privacy. Uiteraard is een goede bescherming van de privacy ook voor de ChristenUnie een belangrijk aandachtspunt. De ChristenUnie zal erop toezien dat er ook bij de kilometerheffing zorgvuldig wordt omgegaan met uw rijgegevens. De privacy zal ongetwijfeld ook aan de orde bij de behandeling van het wetsvoorstel kilometerprijs.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat zegt over de bescherming van privacy op www.kilometerprijs.nl het volgende: “Met zo’n kastje kan iedereen toch zien waar ik heb gereden? Dat is niet juist. Alleen het aantal kilometers en het tarief dat erbij hoort, gaat naar het inningsbureau dat de factuur opmaakt en verstuurt. Er is dus niemand die kan zien waar u bent geweest, tenzij u daar uitdrukkelijk toestemming voor geeft. Daarnaast worden de kastjes geproduceerd en ingebouwd door bedrijven die aan strenge eisen moeten voldoen. Ook het waarborgen van uw privacy is in die eisen meegenomen. Ook in de handhaving blijft de privacy beschermd. Rijdt u bijvoorbeeld onder een van de handhavingsportalen door, dan wordt een foto gemaakt en wordt gecheckt of er bijzonderheden zijn. Zo niet, dan wordt de foto direct verwijderd. Bij de vormgeving van de kilometerprijs doen we geen concessies aan uw privacy. Er is dus niemand die straks kan kijken of u op een bepaalde dag op een bepaalde plaats was. Met het College Bescherming Persoonsgegevens wordt steeds besproken hoe we uw privacy kunnen garanderen. Daarbij wordt ook rekening gehouden met de Europese richtlijnen die op het gebied van privacybescherming gelden. Alleen providers en APK-stations die voldoen aan strenge eisen kunnen kastjes aanbieden en inbouwen. Of een provider mag beschikken over verplaatsingsgegevens, hangt af van de keuze die u als automobilist hierin zelf maakt. Alleen als u hier zelf nadrukkelijk toestemming voor heeft gegeven, kan meer gedetailleerde informatie worden verstrekt aan providers. Bijvoorbeeld als u een leaseauto rijdt en u aan uw werkgever bepaalde informatie beschikbaar wilt stellen.

Meer weten? Ga naar de website van het Ministerie: www.kilometerprijs.nl.

 

 

Labels
Ernst Cramer
Tweede Kamer
Verkeer & Vervoer

« Terug

Reacties op 'Kilometerprijs: uw vragen, onze antwoorden!'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2009 > november

Geen berichten gevonden