Rouvoet: Duurzaam klimaat is een kinderrecht

rouvoet025vrijdag 20 november 2009 19:41

Er is veel bereikt sinds het VN-Kinderrechtenverdrag 20 jaar geleden is vastgesteld. Maar als de wereld niet op korte termijn vergaande afspraken maakt om de klimaatcrisis tegen te gaan, zullen de komende 20 jaar van het verdrag worden overschaduwd door somber nieuws. Dit zei minister Rouvoet in zijn openingstoespraak tijdens de EU-conferentie over kinderrechten in Stockholm.

Minister Rouvoet stelt dat het verdrag verplicht om het belang van het kind voorop te stellen bij elke beslissing die hen raakt. Het verdrag is er op gericht dat kinderen gezond en veilig kunnen opgroeien en alle kansen en ruimte krijgen om zich op de toekomst voor te bereiden. Als de vastberadenheid ontbreekt om de klimaatcrisis duurzaam tegen te gaan, handelen we in strijd met het Kinderrechtenverdrag, aldus Rouvoet.

Rouvoet: “Veel kinderen in ontwikkelingslanden worden nu al bedreigd in hun veiligheid en ontwikkeling door klimaatveranderingen. Denk aan de droogte in Kenia of de orkanen op de Filippijnen. En de toekomst ziet er voor iedereen somber uit als wij niet snel in actie komen. Wij zijn het verplicht om alle kansen en ruimte te bieden aan onze kinderen om zich op de toekomst voor te bereiden. Daarnaast moeten wij er ook voor zorgen dat de wereld zelf toekomst heeft, zodat zij er gezond en veilig oud kunnen worden. Daarvoor is het nodig om straks in Kopenhagen zodanige afspraken te maken dat toekomstige generaties er met trots op zullen terugkijken.”

EU-conferentie
De conferentie gaat over de naleving van het verdrag, toekomstige uitdagingen, kansen en bedreigingen van nieuwe media en de combinatie werk en gezin. Tijdens de conferentie spreken onder anderen Koningin Silvia, de Zweedse minister voor Gezondheid en Sociale Zaken, Göran Hägglund en speciaal gezant voor de VN voor geweld tegen Kinderen, Marta Santos Pais. Koningin Beatrix is ook in Stockholm voor de viering van 20 jaar Verdrag voor de Rechten van het Kind. De Koningin is beschermvrouwe van de VN-kinderrechtenorganisatie UNICEF.

Roevoet spreekt in Zweden op conferentie kinderrechten

André Rouvoet

Reacties op 'Rouvoet: Duurzaam klimaat is een kinderrecht'