Ontmoeting PKN en ChristenUnie

Landelijk dienstencentrum PKNwoensdag 25 november 2009 16:47

Woensdag 25 november heeft een ontmoeting plaatsgevonden tussen een delegatie van de ChristenUnie en het moderamen (dagelijks bestuur) van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN).

Onderwerp van het gesprek was onder meer de scheiding van kerk en staat. In dat verband werd de gezamenlijke zorg uitgesproken over het ontzeggen van subsidie aan identiteitsgebonden hulpverleningsorganisaties. Dit naar aanleiding van de motie waarin de gemeenteraad van Amsterdam recent het stadsbestuur opdroeg geen subsidierelatie te onderhouden met organisaties die van sollicitanten expliciet een christelijke achtergrond vragen.

Andere onderwerpen die werden besproken waren de crises die uit de westerse cultuur voortkomen en overal gevolgen hebben, de armoedeproblematiek, de zorg voor religieus erfgoed, geloofsvervolging en de multireligieuze/multiculturele samenleving. Het moderamen van de PKN heeft in het afgelopen jaar verschillende contacten gehad met Palestijnse kerkelijke leiders en gaf de zorg van hen door over de situatie in het Midden Oosten.

Namens de ChristenUnie namen onder meer het Eerste Kamerlid Egbert Schuurman, Tweede Kamerlid Joël Voordewind, partijvoorzitter Peter Blokhuis en Wetenschappelijk Instituut-directeur Gert-Jan Segers deel aan het gesprek.

Het moderamen van de generale synode werd onder andere vertegenwoordigd door preses Peter Verhoeff en scriba Arjan Plaisier.

De ontmoeting met het landelijk kerkbestuur past in het beleid van de ChristenUnie om gesprekken te voeren met relevante maatschappelijke organisaties. De rol van de kerk - alleen al als grootste netwerk van betrokken vrijwilligers - is volgens de ChristenUnie ‘nauwelijks te overschatten‘.

Reacties op 'Ontmoeting PKN en ChristenUnie'

Nieuwsarchief > 2009 > november