'Inburgeren is kiezen voor Nederland'

multiculturele samenleving flat Utrecht Overvechtwoensdag 02 december 2009 11:36

Inburgeren is geen vrijblijvende zaak, maar een plicht voor alle allochtone nieuw- en oudkomers. Inburgeren is een keuze voor Nederland en voor het meedoen in de samenleving, stelde ChristenUnie-senator Roel Kuiper bij de behandeling van de wijziging van de Wet inburgering in de Eerste Kamer. Kuiper zei een motie te overwegen over huwelijksmigratie: sommige allochtone groepen zoeken nog altijd huwelijkspartners in het land van herkomst. "Is dat kiezen voor Nederland?"

Kuiper benadrukte dat rol van de samenleving niet buiten beschouwing moet blijven bij het inburgeringsvraagstuk. Inburgeringscursussen alleen zijn niet voldoende. “Iedere samenleving heeft normale procedures voor het ontvangen van nieuwkomers, zoals een gezin die extra gasten aan tafel heeft. Dan is het inschikken en opschuiven, maar ook welkom heten en introduceren.”

Kuiper bepleitte de inzet van de Wet Maatschappelijke Ontwikkeling om burgers en nieuwkomers actiever bij het integratieproces te betrekken. “Wordt er bijvoorbeeld gedacht aan duale trajecten op het gebied van vrijwilligerswerk en de inzet van Vrijwilligerscentrales om mensen toe te rusten voor werk in de samenleving? Wanneer we gaan zien dat nieuwe Nederlanders zich echt inzetten voor hun wijk en buurt en voor de kwaliteit van de samenleving als geheel, als wij zien dat ze kiezen voor Nederland, zal ook de acceptatie groeien in de samenleving.”

Grenzen
De ChristenUnie-senator wees ook op het belang niet grenzeloos buitenlanders toe te laten in Nederland die helemaal ‘onder aan de ladder’ moeten beginnen. Deze personen remmen groei en ontwikkeling van de samenleving, meent Kuiper. “Inschikken en opschuiven kun je niet eindeloos doen.”

“Dit betekent geen slot op de deur of een pleidooi voor gesloten grenzen. Voor politieke vluchtelingen is er altijd plaats. Ik doel hier op het verder beperken van huwelijksmigratie. Hoe kan het eigenlijk dat het in Turkse en Marokkaanse kring, zij het bij een minderheid, een gangbaar gebruik is een bruid te halen uit het land van herkomst? Is dat ‘kiezen voor Nederland’?” Kuiper wil dat er strengere eisen aan de keuze van een huwelijkspartner voor gesteld en zei een motie op dit punt te overwegen. “Het moet duidelijk zijn dat de nieuwkomer iets bij te dragen heeft aan onze samenleving.”

TitelBestandsgrootteMIME-type
20091130 Wijziging van de Wet inburgering Roel Kuiper31,1 kBapplication/pdfdownload
Eerste Kamer
Roel Kuiper