Burgerinitiatief 'Uit vrije wil' is onaangename opleving van Paars

Verzorgingshuis vaagwoensdag 10 februari 2010 10:38

Een aantal Nederlanders is gestart met een handtekeningenactie om verruiming van hulp bij zelfdoding aan levensmoede ouderen op de agenda van de Tweede Kamer te krijgen. Esmé Wiegman vindt het burgerinitiatief 'Uit vrije wil' verontrustend: ,,Hieruit blijkt een enge individualistische benadering van het leven."

Het starten van een burgerinitiatief is deze mensen een goed recht, aldus Wiegman, maar dat met een gevoelig onderwerp als dit actief op pad wordt gegaan is zorgelijk. ,,Hieruit blijkt een enge individualistische benadering van het leven. Het gaat hier om een vraagstuk van zingeving, dat gaat de hele maatschappij aan. Zelfdoding mag niet het antwoord zijn op de leegte die mensen kunnen ervaren. Onze mensvisie op wat een ‘zinvol’ leven is mag niet het laatste woord hebben, het paarse tijdperk waarin zelfbeschikkingsrecht centraal stond behoort echt tot het verleden,” aldus Wiegman. De ChristenUnie vindt dat alle inspanningen erop gericht moeten zijn om te voorkomen dat mensen beëindiging van hun leven als enige uitweg zien.

Esmé Wiegman

Reacties op 'Burgerinitiatief 'Uit vrije wil' is onaangename opleving van Paars'

Nieuwsarchief > 2010 > februari