Nieuwe visie op EU nodig

donderdag 02 juni 2005 12:48

DEN HAAG - Het massieve 'nee' tegen de Europese grondwet van de Nederlands kiezer, moet de opmaat vormen naar een nieuwe discussie over Europese samenwerking.

Dat stellen André Rouvoet en Bas van der Vlies, fractievoorzitters van respectievelijk ChristenUnie en SGP in de Tweede Kamer, in hun reacties op de uitslag van het referendum. ,,Premier Balkenende zegt dat Europa weer dichter bij de burger moet komen. Dat is goed, maar dat betekent ook dat de regering is gehouden een nieuwe visie te presenteren op Europese samenwerking'', aldus Rouvoet. ,,Europa moet zich gaan beperken tot zijn kerntaken.'' Zijn collega Van der Vlies stelt dat de tijd gekomen is dat 'Brussel' een ,,kleinere gereedschapskist'' krijgt. ,,Europese samenwerking zal er blijven en daar is niets op tegen. Maar we moeten het niet te veel optuigen. Daar zegt de burger duidelijk 'nee' tegen.'' Ook Rouvoet meent dat de kiezer aan ,,de noodrem'' heeft getrokken. ,,Europa was de burger voorbij gelopen.''

Aanvoerder Hans Blokland van de ChristenUnie/SGP-fractie in het Europees parlement vindt dat de EU nu niet alleen ,,haar takenpakket moet afslanken'', maar ook alles op alles moet zetten om het vertrouwen met de burger te herstellen. Om te beginnen moet ,,de term grondwet verdwijnen''. ,,Dat geldt ook voor alle federale 'humbug', zoals een Europese vlag en feestdag. Daarover bestaat veel irritatie.''

De ChristenUnie - net als de SGP tegenstander van de grondwet - is ,,buitengewoon tevreden'' over de referendumuitslag. Hij wijt die niet alleen aan de campagne van het nee-kamp, maar ook aan een kloof tussen burger en politiek. Van der Vlies denkt bovendien dat ,,veel onbehagen'' dat bestaat over Europa en het kabinet via het referendum een uitweg heeft gevonden. ,,Op een gegeven moment is de emmer vol.''

Het is nu aan de Tweede Kamer om een oordeel te vellen over het verdrag dat aanvaarding van de Europese grondwet regelt. ,,Dat betekent afstemmen en naar de prullenbak verwijzen'', zegt Rouvoet. ChristenUnie-senator Van Middelkoop noemde dat scenario gisteravond ,,curieus''. ,,Het zou betekenen dat het parlement verwerpt waar het in meerderheid voor is.''