Arie Slob adviseert Hare Majesteit de Koningin

Paleis Noordeindemaandag 22 februari 2010 18:30

Arie Slob, fractievoorzitter van de ChristenUnie in de Tweede Kamer, heeft aan het einde van de middag namens zijn fractie advies uitgebracht aan Hare Majesteit de Koningin. Dit naar aanleiding van de ontslagaanvrage van de PvdA-ministers en de val van het kabinet dientengevolge.

De ChristenUnie ziet in de huidige situatie geen andere mogelijk dan dat er op korte termijn een tijdelijk kabinet van CDA en ChristenUnie komt. Dit in verband met de ontstane vertrouwensbreuk in het kabinet, die heeft geresulteerd in de ontslagaanvraag van de PvdA-bewindspersonen. De ChristenUnie ziet geen mogelijkheden die vertrouwensbreuk op een geloofwaardige wijze te herstellen. Dit dient wel te worden vastgesteld; mee daartoe dient de consultatie door Hare Majesteit van alle fractievoorzitters in de Tweede Kamer.

Een te vormen tijdelijk kabinet van CDA en ChristenUnie zal geen ‘gewoon’ kabinet zijn, maar een tussenkabinet, vergelijkbaar met het kabinet Balkenende III, dat een beperkte missie heeft en vooral dat zal moeten doen wat in het landsbelang noodzakelijk is.

De belangrijkste opdracht is het voorbereiden van vervroegde verkiezingen, die wat de ChristenUnie betreft  zo snel als mogelijk en verantwoord is, uitgeschreven dienen te worden. De verdere agenda van dit tussenkabinet moet worden verkend in een korte informatieronde, waarbij het zich verzekeren van voldoende steun in het parlement voor de beperkte beleidsagenda een belangrijk aandachtspunt behoort te zijn.

Het land is er bij gebaat dat er zo snel als mogelijk een meerderheidskabinet komt, dat kan bijdragen aan het noodzakelijke herstel van rust, stabiliteit en vertrouwen.

Arie Slob

Reacties op 'Arie Slob adviseert Hare Majesteit de Koningin'