ChristenUnie kiest voor Kars Veling

woensdag 17 januari 2001 13:57

Nieuwe lijsttrekker wordt niet meteen geassocieerd met RPF of GPV
RPF en GPV verdwijnen van het politieke toneel. De ChristenUnie neemt deel aan de Tweede-Kamerverkiezingen van 2002. De nieuwe politieke formatie presenteerde vandaag als eerste politieke partij haar kandidatenlijst. Dr. Kars Veling (52) wordt de nieuwe lijsttrekker. Leen van Dijke, André Rouvoet, Eimert van Middelkoop en Dick Stellingwerf bezetten de plaatsen 2 t/m 5 op de lijst. Dat bleek vandaag tijdens een perspresentatie van de ChristenUnie in de Oude Zaal van de Tweede Kamer.

Nieuwe lijsttrekker wordt niet meteen geassocieerd met RPF of GPV

De nieuwe lijsttrekker van ChristenUnie wordt niet meteen geassocieerd met RPF en GPV. Hij is een echter representant van de nieuwe politieke formatie. Kars Veling studeerde wiskunde en wijsbegeerte. Hij promoveerde in 1982 met een dissertatie over de methodologie van de sociale wetenschappen. Kars Veling is rector van het Greijdanus College in Zwolle, een school met 3500 leerlingen. Daarnaast is hij lid van de Eerste Kamer voor de ChristenUnie en voorzitter van de VBOK. De nieuwe lijsttrekker is een liefhebber van kunst en cultuur. Het bestuur van de ChristenUnie vindt dat hij het beste van RPF en GPV in zijn persoon verenigt.
Kars Veling maakt deel uit van een team van twaalf kandidaten, die elkaar prima aanvullen. Dit team speelt een belangrijke rol in de campagne van de ChristenUnie èn in de periode daarna.

De commissies Schutte (RPF) en De Boer (GPV) hebben de lijsten van de twee partners van de unie samengesteld. Zij hebben daarvoor gebruik gemaakt van de 150 namen die zijn ingediend door de besturen en verenigingen van de twee partijen. De commissie Slump (ChristenUnie) adviseerde het uniebestuur vervolgens over het meest sterke team dat uit de lijsten van de twee uniepartners geformeerd kon worden. Het bestuur nam dit advies over en stelde de kandidatenlijst vast. Op 24 maart 2001 moet de lijst door het uniecongres worden goedgekeurd. De verenigingen van RPF en GPV ontvangen vandaag per post een brief van het uniebestuur en een videopresentatie van het team van twaalf kandidaten. Dit team trekt de komende maanden door het land, zodat de verenigingen de kandidaten nog beter leren kennen.
Partij

Reacties op 'ChristenUnie kiest voor Kars Veling'