ChristenUnie gaat weer christelijke nederigheid tonen

maandag 24 juni 2002 13:47

De ChristenUnie heeft haar lesje geleerd na de teleurstellende verkiezingsuitslag van vorige maand. De partij moet weer ootmoedig zijn, christelijke nederigheid tonen. Daar heeft het de laatste tijd aan ontbroken, is het breed gedeelde gevoel op het extra congres dat afgelopen zaterdag werd gehouden.

Factoren
De ChristenUnie heeft het de afgelopen maand, net als veel andere partijen, niet makkelijk gehad. De verkiezingsuitslag sloeg in als een bom. Vijf Kamerzetels had de fusie van RPF en GPV voor 15 mei. Dat zouden er zeker een of twee meer worden, dat wist de partij zeker. Maar de winst bleef uit: de ChristenUnie verloor uiteindelijk zelfs een zetel. De moord op Pim Fortuyn en de massale vlucht van de stemmers naar het CDA heeft ook de ChristenUnie parten gespeeld, redeneerde de partij. Maar veel van de leden van de ChristenUnie namen geen genoegen met deze verklaring.

Reacties
Bij de christelijke dagbladen stroomden de ingezonden brieven binnen, waarin het verlies beurtelings werd toegeschreven aan het partijbestuur, het campagneteam en lijsttrekker Kars Veling. Uit een interne evaluatie van de partij bleek dat de partij het verlies vooral aan zichzelf te wijten had. Het partijbureau in Amersfoort ontving honderden mailtjes en brieven, op internet ontstonden verwoede discussies over wie het meeste schuld had aan de teleurstellende verkiezingsuitslag. Kars Veling moet zijn verantwoordelijkheid nemen en opstappen, zeiden sommigen.

Te ver
Zover kwam het niet, zaterdag. Ook in de volgepakte aula van een school in Barneveld is de kritiek niet mals; de leden staan in rijen achter de microfoons in de zaal opgesteld om stoom af te blazen. Veling droeg de christelijke boodschap niet altijd even duidelijk uit, vindt een aantal van hen. Maar Veling wegsturen, dat gaat te ver.

De ontevredenheid is vooral groot over het onduidelijke christelijke profiel van de Christen Unie. Een partijlid meldt dat veel mensen in zijn omgeving zich afvroegen waar de partij voor stond en of de Unie, ingeklemd tussen het lossere CDA en de strengere SGP, nog wel bestaansrecht heeft.

'Het leek soms alsof de partij bereid was tot compromissen om de zes of zeven zetels binnen te halen', zegt Huibert Steen van de kiesvereniging Hoeksche Waard. 'Terwijl ik liever zie dat de partij klein blijft doordat we vasthouden aan onze christelijke waarden, dan dat we groeien omdat we vaag zijn.'

Veling hoeft van Huibert Steen niet weg. 'Dat zou niet zuiver zijn. De partij heeft hem gekozen en de kiezers ook.' Dus stemt hij aan het eind van de dag, net zoals het overgrote deel van de leden, tegen een motie die Veling oproept om consequenties te trekken. De fractievoorzitter krijgt een staande ovatie als hij het podium beklimt.

Robuust
De afgelopen maand is moeilijk voor hem geweest, zegt hij. 'Soms raakte de kritiek me heel persoonlijk. Het is nog niet gelukt om van de ChristenUnie een robuuste partij te maken, een partij die onvoorwaardelijk te vertrouwen is. Dat is mij ook aan te rekenen.' Veling heeft zelf nooit overwogen om op te stappen, vertelt hij, en hij voelt zich daarin gesteund door het congres.

'Politiek is een vak, waar ik blijkbaar nog meer van moet leren. Maar ik ben een goede leerling.'

Bron: Volkskrant

Congres
In de media