ChristenUnie ondersteunt christelijke partijvorming Roemenië

maandag 28 oktober 2002 15:46

Beperk staatsinvloed met politieke beweging

De neo-protestantse kerken in Roemenië zien de noodzaak van een christelijke politieke beweging – vooral vanwege de corruptie en onverschilligheid in hun land. Dat bleek vandaag tijdens een studieconferentie van de Roemeense Evangelische Alliantie in Boekarest. De ChristenUnie ondersteunt christelijke partijvorming in Oost-Europa. Leen van Dijke hield een lezing over de grondslagen van christelijke politiek en maatschappijvisie: “Sterke maatschappelijke verbanden vormen een begrenzing voor de invloed van de staat, die in ex-communistische landen nog altijd alles doordringt”.

De ChristenUnie streeft naar politieke samenwerking met christenen in heel Europa. De partij wil ook een eventueel vervolg op de studieconferentie in Boekarest ondersteunen. De ChristenUnie doet dat in het kader van het democratiseringsprogramma van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Leen van Dijke: "U hebt dit congres georganiseerd in de hoofdstad - bij het centrum van de macht. Dat is goed, want Christus roept ons op om present te zijn in de samenleving, als zout en licht." Hij nam de belijdenis dat Jezus de Heer is als uitgangspunt voor zijn lezing: “Alle terreinen van het leven moeten onder zijn gezag komen”. De Roemenen kunnen daarbij teruggrijpen op structuren van voor het communisme. Persoonlijke belangen mogen niet bepalend zijn bij christelijke partijvorming: : "Het gaat er om eerst een stevige basis te vormen in de vorm van een gedachtegoed. Niet de gezichten, maar de gedachten moeten de dragende kracht zijn. Stuur een christenpoliticus dan ook niet in zijn eentje op weg: ondersteun hem en corrigeer hem - indien nodig. Alleen dan voorkom je dat het getuigenis te zeer van personen afhankelijk wordt".

De kerkelijke leiders reageerden instemmend. Panacan: “In 1989 heeft God het communisme weggeblazen, maar er waren alleen communisten om de vacante posities in te nemen. Democratie is nu nog een leeg woord. De overheid biedt te weinig weerstand aan de druk van de EU om liberale wetgeving inzake abortus en alternatieve samenlevingsvormen te aanvaarden. De christelijke stem moet sterker worden”. Cuculea: “Sinds 1885 is er een hervorming van de kerken gaande, versterkt door de neo-protestantse beweging vanaf 1920. We moeten gebruik maken van de antwoorden die in andere landen, zoals Nederland, zijn gegeven op de vraag naar politieke en maatschappelijke verantwoordelijkheid”.
Internationaal

Reacties op 'ChristenUnie ondersteunt christelijke partijvorming Roemenië'