ChristenUnie voert actie: Blijf afval gescheiden inzamelen

woensdag 30 juni 2004 21:21

De ChristenUnie roept haar raadsleden op in verweer te komen tegen een dreigende afschaffing van de verplichting voor gemeenten tot afvalscheiding. Uitgerekend de verplichte GFT-scheiding is één van de weinige succesvolle acties als het gaat om milieubeleid en milieubewustwording in Nederland!

Na 10 jaar wil het Afval Overleg Orgaan (AOO) de Staatssecretaris adviseren juist dit beleid bij de vuilnisbak te zetten. In veel gemeenten lopen inzamel- en verwerkingscontracten binnenkort af en het AOO vindt het in het kader van decentralisatie en deregulering nodig om gemeenten meer vrijheid te geven om op de lokale omstandigheden gericht beleid te voeren, op het gebied van de inzameling van huishoudelijk afval.
“De ChristenUnie maakt zich grote zorgen over de geloofwaardigheid van de overheid op dit gebied. De burgers snappen er niks meer van. Hen is sinds 1994 voorgehouden dat de gescheiden inzameling van afval goed is voor het milieu. Gemeenten die gewoon doorgaan met de gescheiden inzameling van afval zullen moeite hebben om de burgers te motiveren mee te doen”, aldus Tineke Huizinga Tweede-Kamerlid voor de ChristenUnie.
De afschaffing van de gescheiden inzameling van afval is slecht voor de betrokkenheid van de burger bij het milieu, want het gebruik van de groene en de grijze container confronteert hem voortdurend met de schadelijke gevolgen van onze afvalproductie en doet een appèl op zijn verantwoordelijkheidsgevoel. Het is ook één van de weinige en concrete mogelijkheden om kinderen bewust met afval en het milieu te leren omgaan.
Morgen (1 juli)  verspreidt de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) onder gemeenteraadsleden, burgemeesters en wethouders een enquête over de gescheiden inzameling van afval. De ChristenUnie heeft middels een persoonlijk schrijven, een appel op haar lokale bestuurders gedaan om een krachtig “nee” te laten horen.

Lees de brief aan de raads- en statenleden

Reacties op 'ChristenUnie voert actie: Blijf afval gescheiden inzamelen'

Nieuwsarchief > 2004