Personalia: Onderscheidingen

dinsdag 01 februari 2005 11:05

Zilveren stadspenning
Piet van Dijk heeft afscheid genomen van de gemeenteraad in Arnhem. De fractievoorzitter ontving bij zijn afscheid de Zilveren Stadspenning van de gemeente Arnhem. Van Dijk heeft elf jaar in de raad gezeten. Piet van Dijk verlaat de gemeenteraad omdat hij is benoemd tot voorzitter van de Rekenkamer Oost-Nederland – dat is de provinciale rekenkamer van de provincies Gelderland en Overijssel. Hij wordt door velen om zijn kundigheid geroemd en staat te boek als 'het geweten van de raad'. Hij wordt voorzitter van de provinciale rekenkamer.

Burgemeester Krikke zwaaide Van Dijk veel lof toe. Namens de raad waren er geen sprekers, maar slechts zangers. De vrouwelijke raadsleden, inclusief de burgemeester en de twee vrouwelijke wethouders, zwaaiden het scheidend raadslid uit met een liedje. Dat werd, heel toepasselijk voor een christelijke politicus, begeleid op een orgel. "Ik voel mij heerlijk thuis", reageerde Van Dijk.

Van Dijk zelf maakte van de gelegenheid gebruik om in zijn afscheidstoespraak zijn visie te geven op de multiculturele samenleving. "Het relativisme dat de secularisatie heeft gebracht, willen allochtonen vaak niet overnemen. Ik ook niet. Als je alles relativeert, verlies je je houvast."

Piet van Dijk is opgevolgd door Riet Oosterhoff die al actief was in de fractie als fractiesecretaris.

Zilveren speld
De onlangs teruggetreden raadsleden Joop van der Wijngaard (Capelle aan den IJssel) en Henk Boxum (Steenwijkerland) zijn door het Landelijk bestuur van de ChristenUnie onderscheiden met een zilveren speld als blijk van waardering voor hun jarenlange werk voor de ChristenUnie.
In het land

Reacties op 'Personalia: Onderscheidingen'