Utrecht stemt tegen wekelijkse koopzondag

donderdag 02 juni 2005 12:51

Bron: Nederlands Dagblad

van onze redactie binnenland

UTRECHT - Inwoners van de gemeente Utrecht willen geen wekelijkse koopzondag. Tweederde van de stemmers is tegen. Dat blijkt uit het gemeentelijke referendum dat gisteren in Utrecht is gehouden, tegelijk met het landelijke referendum over de Europese grondwet.

Volgens de tussenuitslag van gisteravond 23.00 uur is 65 procent van de inwoners van de gemeente Utrecht tegen een wekelijkse koopzondag en 34 procent voor. De rest stemde blanco. Wim Rietkerk, fractievoorzitter en het enige raadslid van de ChristenUnie in Utrecht is verbaasd over deze uitslag. ,,Ik had een nek-aan-nekrace verwacht. Ik was gespannen, want volgens de steekproeven waren de meningen fifty-fifty verdeeld.'' De ChristenUnie heeft in een campagne mensen aangemoedigd tegen de wekelijkse koopzondag te stemmen. Rietkerk is dan ook blij met de uitslag. ,,Een binnenstad waar het op zondag een grote drukte is, is niet iets wat we willen. Utrecht kiest ervoor een christelijke traditie omhoog te houden.''

Zie ook:

In het land

Reacties op 'Utrecht stemt tegen wekelijkse koopzondag'

Nieuwsarchief > 2005 > juni