ChristenUnie wint zetel in Katwijk

donderdag 10 november 2005 10:57

Bron: Reformatorisch Dagblad

KATWIJK - De ChristenUnie en de SGP hebben woensdag beide een zetel gewonnen bij de verkiezingen voor de nieuwe, met Valkenburg en Rijnsburg gefuseerde gemeente Katwijk (ZH). Het CDA blijft de grootste partij. Met twee zetels winst krijgt het in de gemeenteraad 10 van de 33 zetels. De nieuwe gemeente Katwijk telt 61.000 inwoners.

Gemeentebelangen wint ook 2 zetels en komt op 7. ChristenUnie en SGP en VVD winnen alle drie een zetel en komen op respectievelijk 6 en 5 en 3. De PvdA behoudt haar 2 zetels, GroenLinks verdwijnt, evenals de fracties van Protestants Christelijk Katwijk, Christelijk Sociaal Katwijk, Bakens Verzetten Katwijk en DOEL.

SGP-fractievoorzitter J. van der Plas is „geweldig blij” met de extra zetel die zijn partij binnenhaalde. „Dit hadden we enerzijds niet verwacht. Aan de andere kant was er bij de verkiezingen van gisteren een lage opkomst. De SGP -met traditioneel een trouwe achterban- werkt dat in het voordeel.”

De Katwijkse SGP-fractievoorzitter zegt er nu al „stiekem” van uit te gaan dat zijn partij aan de onderhandelingstafel voor een nieuw college mag plaatsnemen. Dat Gemeentebelangen met 2 zetels winst als een na grootste partij mogelijk voorgaat, kan Van der Plas zich niet voorstellen. „Gemeentebelangen heeft al in het college gezeten. Dat is misgegaan. De partij is onbetrouwbaar gebleken.” Hij doelt op de ontwikkelingen dit voorjaar, toen eerst de fractie van Gemeentebelangen uit de coalitie stapte en vervolgens ook haar wethouder J. Slings aftrad. Reden was onvrede over het horecabeleid in de gemeente.

De voorkeur van Van der Plas gaat uit naar een coalitie van CDA, ChristenUnie, SGP en VVD. „De VVD is een betrouwbare partij met een goed programma.”

Nu al de voorkeur uit te spreken voor de VVD als vierde partner in een coalitie met CDA, SGP en ChristenUnie, gaat ChristenUnie-fractievoorzitter J. H. ten Hove te ver. „Ik wacht liever eerst de onderhandelingen af. Als bijvoorbeeld Gemeentebelangen zich schikt naar een collegeakkoord mag zij er wat mij betreft bij. Ze is immers op een na de grootste partij.” Ten Hove erkent dat Gemeentebelangen de afgelopen vier jaar wat problemen heeft veroorzaakt.

De winst die de partij gisteren evenwel boekte, heeft volgens Ten Hove te maken met de manier waarop zij zich profileerde. „Gemeentebelangen stelde zich op als tegenhanger van de confessionele partijen. Mensen die niet christelijk wilden stemmen, hebben hun heil bij haar gezocht.”

CDA-fractievoorzitter H. J. van Duijn is ingenomen met de verkiezingsoverwinning van zijn partij. „We hebben 10 van de 33 zetels behaald. We nemen nu dus het voortouw in de collegeonderhandelingen.” Niet eerder dan woensdag gaat Van Duijn met alle lijsttrekkers voor eerste onderhandelingen om de tafel zitten. Eerst willen de diverse partijen nog binnenshuis overleg voeren.

Volgens Van Duijn houdt zijn partij „alle opties” open. Maar een college met daarin Gemeentebelangen staat volgens hem niet op voorhand vast. „Gemeentebelangen is dit jaar weggelopen uit de coalitie. Bovendien heeft de partij zich tijdens de verkiezingscampagne afgezet tegen de drie christelijke partijen en heeft ze alle successen in het beleid op haar eigen conto geschreven. Dat zit ons niet lekker.” Volgens Van Duijn hangt de uitkomst van de collegeonderhandelingen daarom sterk af van de opstelling van Gemeentebelangen. De fractievoorzitter vindt dat de partij eerst haar betrouwbaarheid en stabiliteit moet aantonen.

G. Bol, fractievoorzitter van Gemeentebelangen in Katwijk, reageert stoïcijns op de verwijten van Van Duijn: „Als je een hondje eerst slaat en dan vraagt om bij het baasje te komen, zal dat geen resultaat hebben. Gehoorzaamheid is gebaseerd op vertrouwen.” De burger heeft volgens hem duidelijk aangegeven wel vertrouwen te hebben in zijn partij. „En dat is wat telt. We hebben in de ogen van de kiezer geen schade opgelopen door uit de coalitie te stappen. Ik denk dat dat wel gebeurd was als we waren blijven zitten.” Bol ziet de collegeonderhandelingen met vertrouwen tegemoet. „CDA en Gemeentebelangen hebben heel veel raakvlakken in hun uitgangspunten. Onze insteek zal dan ook zijn dat we elkaar nodig hebben en dat de kiezer heel duidelijk heeft gesproken.”

In het land

Reacties op 'ChristenUnie wint zetel in Katwijk'