ChristenUnie: Norschoten beste zorginstelling

dinsdag 22 november 2005 18:37

Afbeelding Barneveldse KrantBARNEVELD - Het Barneveldse verpleeghuis Norschoten is maandag verkozen tot beste zorginstelling van Nederland. Bewoonster mevrouw D. van de Hoorn ontving de trofee ‘Zorg in het zonnetje’ uit handen van André Rouvoet, fractievoorzitter van de ChristenUnie. De prijs is een initiatief van de ouderenwerkgroep van de ChristenUnie.

Bram Roggeveen, directeur van Norschoten is een tevreden man. ,,Ik heb veel waardering voor het initiatief. Het was echt een mooie middag. De bewoners omschreven het als een feest.’’

Door het uitreiken van de trofee wil de ouderenwerkgroep positieve aandacht vragen voor de zorg in verpleeghuizen en laten zien dat er veel mensen zijn die zich inzetten voor de zorg. ,,Die mensen willen we graag in het zonnetje zetten,’’ verklaart de werkgroep. Ouderen hadden zelf de mogelijkheid om zorginstellingen te nomineren via de website van de ChristenUnie. Hier werden drie verpleeghuizen uit geselecteerd. Deze zijn door een jury bezocht. Het verpleeghuis Norschoten werd onder meer als aantrekkelijk, licht, ruim en verzorgd betiteld. Verder waren verpleeghuis ‘De Amandelboom’ uit Kampen en verpleeghuis ‘Naarderheem’ uit Naarden genomineerd.

Voorafgaand aan de uitreiking werd een korte toelichting gegeven over de toekenning van de prijs. ,,De zorg komt vaak heel negatief in de publiciteit. De ChristenUnie is er echter van overtuigd dat er heel hard gewerkt wordt,’’ verklaart Willy de Zoete, lid van de ouderenwerkgroep. ,,Als er meer geld vrijkomt, is het belangrijk dat dit naar plekken gaat waar het echt nodig is.’’ Verder werden er nog een aantal zaken besproken met betrekking tot de financiën binnen de instelling.

André Rouvoet overhandigt de zorgtrofee © Barneveldse Krant Foto: www.devogel-fotografie.nlSymbolisch
Na de persconferentie was het tijd voor de overhandiging van de trofee. De aanwezigen werden welkom geheten door directeur Roggeveen.
Vervolgens werd er door Willy De Zoete uitleg gegeven over het ontstaan van de prijs. Rouvoet hield een korte toespraak, waarin hij vertelde dat hij in de Tweede Kamer heeft gepleit voor uitbreiding van middelen in de zorg en hoe hierop gereageerd werd.
Na de toespraken werd de trofee overhandigd aan mevrouw D. van de Hoorn, bewoonster van Norschoten. ,,Wij stonden als zorgteam symbolisch om haar heen. Hiermee wilden we uitbeelden dat de bewoner centraal staat en dat wij er als verzorgers omheen staan’’, vertelt Roggeveen.
Na de uitreiking sprak burgemeester Jos Houben over de zorg en de kwaliteit hiervan.

Door de jury werd gekeken naar het uiterlijk van het verpleeghuis, het personeel, het behoud van identiteit binnen de instelling en naar het budget. Hieruit concludeerde de jury, dat de insteek op welzijn modern en doordacht is uitgewerkt, met als voorbeelden het samen dagelijks eten koken en de scholing van personeel met betrekking tot welzijn. De zorgvisie is gericht op een goede sfeer en het behoud van vaardigheden komt tot zijn recht. De identiteit van de instelling en het gevolgde beleid werden als goed betiteld.

Bron: Barneveldse Krant

Foto: Stefan de Vogel, www.devogel-fotografie.nl