ChristenUnie Veendam: Therapie voor echtscheiding

dinsdag 10 januari 2006 11:04

Bron: Reformatorisch Dagblad

VEENDAM - Echtelieden die willen scheiden, moeten verplicht een cursus volgen om te proberen hun huwelijk te redden. Dat stelt de ChristenUnie in de gemeenteraad van Veendam in haar verkiezingsprogramma. Vorig jaar werden in Nederland 33.000 huwelijken beëindigd.

Volgens de Veendamse ChristenUnie-fractievoorzitter A. Janssen kosten de gevolgen van die scheidingen de samenleving jaarlijks miljarden euro’s. Bovendien hebben echtscheidingen altijd grote emotionele gevolgen voor de kinderen. „De overheid moet de burger tegen zichzelf beschermen”, stelt hij. „Dat is geen betutteling, maar een correctie op het doorgeschoten individualisme in de samenleving.”

Janssen doet het voorstel op pagina 17 van zijn verkiezingsprogramma. Na de gemeenteraadsverkiezingen van begin maart wil hij er een serieus voorstel van maken voor Veendam. „Vanzelfsprekend” laat de ChristenUnie-er zich leiden door de Tien Geboden, maar het voorstel is ook ingegeven vanwege de maatschappelijke gevolgen van echtscheidingen. „Als mensen niet luisteren, gaan ze het op den duur voelen.”

„Een huwelijk draait om evenwicht en respect”, stelt Janssen. „Het moet niet iets zijn waar je zomaar een punt achter zet. We zijn in het algemeen doorgeschoten in die vrijheid-blijheidmentaliteit van de jaren zestig.”  De fractieleider wijst onder meer op de jeugdcriminaliteit die gedeeltelijk haar oorzaak vindt in ontwrichte gezinnen. Ook bijstandmoeders en de misgelopen belastingopbrengsten door alimentatie drukken op de samenleving. Dat kost jaarlijks miljarden euro’s. „We zitten letterlijk op de blaren.”

Gemeenten spelen wel degelijk een rol, stelt Janssen. „Na een uitspraak van de rechter krijgt de gemeente de gevolgen op haar bordje. Onder de Wet werk en bijstand heeft de gemeente een eigen verantwoordelijkheid.” Voor echtelieden in crisis bestaat er al de mogelijkheid een huwelijkscursus te volgen. Als het aan de ChristenUnie in Veendam ligt, stelt de gemeente dit voortaan verplicht voor relaties die op barsten staan. „Voorkomen is beter dan blussen.”

Het idee van Janssen is nog vers. Vanuit andere ChristenUnie-fracties heeft hij nog geen reacties gekregen. „Het zou me niets verbazen als meer gemeentelijke fracties in het land dit gaan voorstellen”, aldus Janssen. De Veendammer wil contact zoeken met de fractie van de ChristenUnie in de Tweede Kamer om het initiatief op landelijk niveau voor te stellen. Een woordvoerder in Den Haag noemt het idee desgevraagd „interessant voor het debat.”

Zie ook op de site van ChristenUnie Veendam:

In het land

Reacties op 'ChristenUnie Veendam: Therapie voor echtscheiding'