ChristenUnie adviseert Hare Majesteit

Paleis Noordeindevrijdag 11 juni 2010 20:15

Gelet op de financieel-economische situatie van Nederland is het van het grootste belang dat zo spoedig mogelijk een nieuw kabinet kan aantreden dat in staat is de met het oog op het herstel van de overheidsfinanciën vereiste maatregelen te nemen. Dat advies heeft André Rouvoet, beoogd fractievoorzitter van de ChristenUnie in de Tweede Kamer, vanavond uitgebracht aan Hare Majesteit Koningin Beatrix.

Rouvoet adviseerde de koningin een formateur aan te stellen van VVD-huize, die zou moeten onderzoeken welke fracties in de Tweede Kamer onder voorwaarden bereid zijn tot regeringsdeelname. Deze verkenning kan daarna worden vervolgd met een nieuwe informatieopdracht op basis van de in eerste aanleg verkregen bevindingen.

Op basis van de uitslag van de verkiezingen behoren in beginsel verschillende combinaties van drie of meer partijen tot de mogelijkheden. Het ziet er echter naar uit dat niet alle denkbare combinaties zullen leiden tot een stabiel kabinet dat op een vruchtbare samenwerking met de beide Kamers der Staten-Generaal zal kunnen rekenen. De Eerste Kamer zal pas van samenstelling veranderen na de verkiezing van Provinciale Staten in maart 2011.

André Rouvoet

Reacties op 'ChristenUnie adviseert Hare Majesteit'