Rouvoet: 'homodiscussie kostte ons kiezers'

20100526 Carrédebat Rouvoet_0110donderdag 10 juni 2010 17:42

Het opgelaaide rumoer over hoe de ChristenUnie omgaat met homoseksualiteit, heeft ,,aan twee kanten iets gedaan'', zei partijleider André Rouvoet. Door de hernieuwde discussie over homoseksualiteit is een aantal potentiële kiezers afgehaakt, maar ChristenUnieleider zegt dat de kwestie ook duidelijk heeft gemaakt dat homo's zich in zijn partij kunnen thuisvoelen.

Lees hier het volledige artikel op de website van het Nederlands Dagblad
(hiervoor is een ND-abonnement nodig).

Door de hernieuwde discussie over homoseksualiteit is
een aantal potentiële kiezers afgehaakt, maar
ChristenUnieleider André Rouvoet zegt dat de kwestie
ook duidelijk heeft gemaakt dat homo's zich in zijn
partij kunnen thuisvoelen. ,,We willen er open over zijn,
en tegelijk laten zien dat het een worsteling is. Als
mensen daarom afhaken, dan is dat zo. Als ik alle
scherpe kantjes van mijn programma slijp, kunnen we
Volgende week donderdag wordt de nieuwe Tweede Kamer geïnstalleerd. De nieuwe
CDA, ChristenUnie en SGP er samen 28.
restzetel toegewezen. Dat was ook gebeurd zonder de lijstverbinding met de SGP.
ook zeker hebben, zijn overgestapt naar de SGP.''
goede scores van de PVV in sommige christelijke plaatsen baren Rouvoet zorgen.Door de hernieuwde discussie over homoseksualiteit is een aantal potentiële kiezers afgehaakt, maar ChristenUnieleider André Rouvoet zegt dat de kwestie ook duidelijk heeft gemaakt dat homo's zich in zijn partij kunnen thuisvoelen. ,,We willen er open over zijn, en tegelijk laten zien dat het een worsteling is. Als mensen daarom afhaken, dan is dat zo. Als ik alle scherpe kantjes van mijn programma slijp, kunnen we makkelijk twintig zetels halen. Maar dat is niet de ChristenUnie die ik wil.'' Van het interview dat een homoseksuele kandidaat aan de Volkskrant gaf, heeft Rouvoet ,,geen seconde spijt''. Volgende week donderdag wordt de nieuwe Tweede Kamer geïnstalleerd. De nieuwe ChristenUniefractie besprak donderdag het zetelverlies, nu de partij teruggaat van zes naar vijf zetels. Rouvoet zei dat de uitslag van woensdag hem ,,zeker niet vrolijk maakt''. ,,Er is echt iets gebeurd met de christelijke politiek. De drie partijen hebben nu minder zetels dan het CDA op zijn vorige dieptepunt in 1998.'' Toen haalden de christendemocraten in hun eentje 29 zetels; nu hebben CDA, ChristenUnie en SGP er samen 28. Rouvoet is ervan overtuigd dat de ChristenUnie woensdag nieuwe kiezers heeft aangetrokken. ,,Maar er zijn ook veel kiezers vertrokken, en die zijn niet allemaal bij het CDA terechtgekomen.'' Zo heeft hij signalen dat christenen strategisch op PvdA danwel VVD hebben gestemd. Overigens won de SGP als enige partij nagenoeg tienduizend stemmen. Met een paar duizend stemmen meer had de SGP een restzetel gehaald, maar ten koste van de ChristenUnie. De partij van Rouvoet haalde gezien het stemmenaantal net geen vijf zetels, maar zat er wel dicht bij en kreeg daarom een restzetel toegewezen. Dat was ook gebeurd zonder de lijstverbinding met de SGP. De ChristenUnieleider zegt nog geen oorzaken aan te kunnen wijzen voor het zetelverlies. ,,Dat zullen we breed moeten analyseren. Maar we zijn geen verslagen club.'' Rouvoet zegt in de campagne wel hinder te hebben gehad van het feit dat het specifieke pleidooi voor gezinnen dat de ChristenUnie hield, door de inmiddels vertrokken CDA-leider Jan Peter Balkenende werd overgenomen. Of kiezers zijn afgeschrikt door het christelijk-sociale en volgens critici linkse profiel van de ChristenUnie, betwijfelt hij. ,,Ik zie op voorhand niet dat iets conservatievere kiezers, die wij ook zeker hebben, zijn overgestapt naar de SGP.'' De nieuwe fractievoorzitter ziet voorlopig geen rol weggelegd voor de ChristenUnie bij formatiebesprekingen. Hoewel Rouvoet stelt dat de aanpak van de economische crisis schreeuwt om een daadkrachtig kabinet, ziet hij veel beren op de weg. ,,Ook het CDA zal naar mijn inschatting nu weinig belang hebben zich naar voren te schuiven.'' ,,Er rust een grote verantwoordelijkheid op VVD-leider Mark Rutte. Gezien de zetelwinst van de PVV, kan hij niet om Geert Wilders heen.'' De goede scores van de PVV in sommige christelijke plaatsen baren Rouvoet zorgen.

Reacties op 'Rouvoet: 'homodiscussie kostte ons kiezers''

Archief > 2010 > juni