ChristenUnie wil opheldering weigering Israëlische burgermeesters

israel_vlagmaandag 20 september 2010 17:21

De ChristenUnie vindt het ongepast dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) een delegatie van Israëlische burgermeesters heeft geweigerd een werkbezoek aan Nederlandse gemeenten af te leggen. Tweede Kamerlid Joël Voordewind: ,,Ik ben ontzet over het feit dat wij bestuurders van Israël, een bevriende natie, weigeren. Ook wil ik weten wat de rol van het ministerie daarin is geweest.”

Voordewind vindt het ongepast dat een belangrijk bestuurlijk orgaan in Nederland zich op deze wijze mengt in een discussie over landgrenzen die aan de onderhandelingstafel tussen beide partijen wordt bepaalt. Voordewind: ,,Eerder zijn delegaties van deze samenstelling, waar ook Arabische burgermeesters deel van uit maken, wel op bezoek geweest in Nederland alsook in Denemarken. We zouden het samenleven van beide volken moeten bevorderen. In dat opzicht is dit een gemiste kans.”

Vragen van het lid Voordewind (ChristenUnie) aan de minister van Buitenlandse Zaken:

1. Kent u het bericht dat de VNG heeft besloten een delegatie van burgemeesters uit Israel, die volgende maand een bezoek aan Nederland zou brengen, te weigeren? (bron Trouw 20 sept)
  2. Kunt u bevestigen dat de Nederlandse ambassade een negatief advies heeft gegeven aan de VNG ten aanzien van het ontvangen van sommige leden van deze delegatie, namelijk diegene die komen uit de westelijke Jordaanoever? Zo nee, welke rol heeft de Nederlandse ambassade in Israël dan wel gespeeld hierin?
  3. Op welke volkenrechtelijke gronden heeft de Nederlandse ambassade zijn zorgen uitgesproken over de samenstelling van deze delegatie?
  4. Zou zonder het advies van de Nederlandse ambassade het bezoek aan de VNG wel zijn doorgegaan?
  5. Wat gaat u doen, nu er grote ophef in Israël is ontstaan over de weigering van een Israëlische delegatie naar Nederland, om de schade in de vriendschappelijke betrekkingen met Israël te beperken?
Joël Voordewind

Reacties op 'ChristenUnie wil opheldering weigering Israëlische burgermeesters'