ChristenUnie: uitzettingen Irak opschorten

Joel_in_autoIrakmaandag 01 november 2010 15:57

De ChristenUnie vindt dat Nederland alle gedwongen uitzettingen van asielzoekers naar Irak moet opschorten. Het bloedbad dat zondag is aangericht in een kerk in de Iraakse hoofdstad Bagdad, toont volgens Tweede Kamerlid Joël Voordewind van die fractie opnieuw aan dat het niet veilig genoeg is om vluchtelingen terug te sturen naar Irak.

Hij wil minister Gerd Leers (Immigratie en Asiel) dinsdag tijdens het wekelijkse vragenuurtje in de Kamer ter verantwoording roepen. Volgens Voordewind dreigt woensdag een groep van dertig Irakezen te worden uitgezet. Hij wil dat voorkomen en wijst er onder meer op dat ook de Unhcr, de vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties, Nederland heeft opgeroepen voorlopig geen mensen naar Irak uit te zetten.

Naar aanleiding van de gijzelingsactie in de kerk organiseert de ChristenUnie dinsdagmiddag in het gebouw van de Tweede Kamer een bijeenkomst om te kijken welke stappen Nederland en de Europese Unie zouden moeten nemen om christenen in Irak beter te beschermen. De bijeenkomst heeft plaats in overleg met de Aramese Beweging voor Mensenrechten.

Voordewind probeert zoveel mogelijk betrokkenen te mobiliseren. Hij nodigt leden van de Iraakse gemeenschap in Nederland uit, maar ook organisaties als IKV Pax Christi, de Raad van Kerken, Open Doors, Amnesty International en Jubilee Campaign.

(ANP / 1 november 2010 / foto: Voordewind was zelf in Irak in 2008).

Joël Voordewind

Reacties op 'ChristenUnie: uitzettingen Irak opschorten'