Senator Roel Kuiper: ‘Eerste Kamer kan een kamer van de regio zijn’

2010_AP_Roel_Kuiper-2dinsdag 09 november 2010 15:58

Roel Kuiper, senator voor de ChristenUnie, sprak afgelopen zaterdag tijdens een bijeenkomst in Brabant. De senator feliciteerde de ChristenUnie in Noord Brabant met de herverkiezing van Hermen Vreugdenhil als lijsttrekker. Kuiper sprak over het belang van aandacht voor de regio in de Eerste Kamer.

"De Eerste Kamer kan inhoudelijk een Kamer van de regio’s zijn door het op te nemen voor de integriteit van het staatkundig bestel. De Eerste Kamer toetst de kwaliteit en zorgvuldigheid van wetgeving en kan ook letten op de manier waarop provincies wetgeving uitvoeren. Overigens, als we het over regio’s hebben, zouden we dan niet alleen naar provincies en gemeenten moeten kijken, maar ook naar Europa. De Eerste Kamer heeft te letten op al deze bestuurslagen."

"Ik heb er al eens voor gepleit de verkiezingen voor de gemeenteraad en de PS op een dag te houden. Dat worden dan de verkiezingen voor de regios’. De burger in dit land kiest op een dag zowel raadsleden als leden van PS. Daarmee krijgt de verkiezing van leden van de Eerste Kamer nog meer gewicht en wordt het mandaat van de Eerste Kamer nadrukkelijker een mandaat vanuit de regios’".

"Voor de ChristenUnie zijn de provincies belangrijk. Het zijn historische bestuurseenheden die in belangrijke mate een eigen identiteit hebben en ook verbonden zijn met de identiteit van inwoners van Nederland. Niet wegdoen, wel goed benutten. Laten provincies vooral hun rol spelen bij de inrichting en het beheer van de ruimte, het openbaar vervoer, de infrastructuur, het milieu. De provincie kan ook visie ontwikkelen over de samenhang van landbouw, wonen, recreatie, energievoorziening – en besparing. Daar is nog winst te halen."

Eerste Kamer

Reacties op 'Senator Roel Kuiper: ‘Eerste Kamer kan een kamer van de regio zijn’'

Nieuwsarchief > 2010 > november