084maandag 22 november 2010 18:47

In het debat over het Jaarverslag 2009 van de Europese Centrale Bank (rapport Balz), riep Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) op de economische- en monetaire crisis krachtiger en beter aan te pakken. U vindt zijn bijdrage hier.

,,Sinds de introductie van de Euro heeft de ECB niet zo’n bewogen jaar gekend als 2009. De bestrijding van de economische- en monetaire crisis heeft veel moeite gekost en is nog niet ten einde.

De aanpak van de crisis moet beter en krachtiger. Het oprichten van een Europees noodfonds is geen structurele oplossing. Het fonds brengt de hele Europese Unie in gevaar met de overname van risicovolle schulden die nooit zullen kunnen worden terugbetaald door landen zoals Griekenland.

Wat echt helpt zijn harde bezuinigingen, strenge begrotingsdiscipline en bijbehorende automatische sancties. Gelukkig spreekt het rapport Balz hierover klare taal. Laat de Raad diezelfde insteek kiezen bij de aanpassing van het Stabiliteits- en Groei Pact.

Ten slotte merk ik op dat bezuinigingen nodig zijn om de crisis te boven te komen. De meerderheid van dit Parlement zou die voorwaarde ook op de EU begroting moeten toepassen. Aanvaarding van de 2,9% budgetstijging is al een zeer ruim compromis. Geen enkele burger begrijpt, dat het Parlement nog meer en nog verder wil. Niet doen dus!"

Budget en transparantie
Eurofractie

Reacties op 'Van Dalen pleit voor harde bezuinigingen, strenge begrotingsdiscipline en automatische sancties'

Archief > 2010 > november