’Contactorgaan Marokkanen moet stelling nemen’

keppeltjemaandag 13 december 2010 11:43

André Rouvoet, fractieleider van de ChristenUnie, vindt dat het Contactorgaan van Marokkanen in Nederland duidelijk stelling moet nemen tegen bedreigingen en discriminerende uitingen vanuit de Marrokaanse achterban tegen joodse Nederlanders. Dat zegt hij maandag in Dagblad Trouw.

Rouvoet nodigt het Contactorgaan uit om woensdag in de Tweede Kamer met joodse organisaties deel te nemen aan een rondetafelgesprek over dit probleem.

„Ik heb het Contactorgaan tot nu toe niet gehoord. Ik vind het heel belangrijk dat het de stilte doorbreekt”, zegt Rouvoet, de initiatiefnemer tot het rondetafelgesprek in Den Haag. Hij reageert op uitlatingen van oud-VVD-leider Frits Bolkestein. In het boek ’Het Verval. Joden in stuurloos Nederland’ van Manfred Gerstenfeld beweert Bolkestein dat voor ’bewuste’ joden die duidelijk als zodanig herkenbaar zijn in Nederland geen toekomst is. Joodse ouders kunnen hun kinderen het beste aanraden om maar te emigreren naar Israel of de VS, waar het veiliger is. Achteraf heeft de oud-VVD-leider zijn uitlatingen gerelativeerd. Ze zijn niet bedoeld als oproep aan joodse Nederlanders om te vertrekken.

Bolkestein leek even te capituleren voor het antisemitisme in Nederland, maar daarvan wil Rouvoet de oud-VVD-leider niet beschuldigen: „Daar heb ik Bolkestein veel te hoog voor. Hij heeft opnieuw de discussie aangezwengeld over het probleem van het toenemend antisemitisme in Nederland. De boodschap mag niet zijn: emigreren maar. Wat het antwoord wel moet zijn, daarover wil ik het hebben tijdens het rondetafelgesprek. Hoe pak je het probleem concreet aan, wie moet de verantwoordelijkheid nemen?”

Met het rondetafelgesprek bereid Rouvoet zich voor op een debat dat de Tweede Kamer in januari hierover zal houden. „Ik ben een beetje bang dat dat anders in een te emotionele sfeer zal verlopen. Laten we zo concreet mogelijk blijven.”

De CU-leider weet dat het antisemitisme onder Marokkanen wortels heeft in het conflict in het Midden-Oosten. „Daar zoeken Marokkaanse jongeren hun legitimatie. Dat conflict lossen we hier niet op. Maar het heeft wel consequenties hier. Daar moeten we naar kijken.”

Rouvoet nodigt alle Kamerfracties uit, evenals het CIDI (Centrum Informatie en Documentatie Israël), de gemeente Amsterdam, de rabbijnen Evers en Van de Kamp, en de joodse onderwijsinstellingen Cheider en Maimonides. Deze scholen krijgen extra geld van de overheid voor hun beveiliging. Rouvoet wil onder meer bekijken of dat toereikend is.

(Trouw- Wilfred van der Bles, 13-12-2010)

André Rouvoet
In de media