Arie Slob pleit voor noodstation in Zwolle

1015290.JPGdinsdag 31 mei 2011 20:10

ChristenUnie fractievoorzitter Arie Slob zet vraagtekens bij de wekenlange sluiting van station Zwolle in de zomer van 2012 en heeft hierover Kamervragen gesteld aan minister Schultz.

“De uitbreiding van het station is mooi. Mede dankzij een motie van de ChristenUnie is hiervoor geld beschikbaar gekomen. Maar ProRail houdt bij de uitvoering van de verbouwing te weinig rekening met de reiziger terwijl ProRail juist heeft beloofd voortaan het reizigersbelang voorop te zetten.”

Reizigers onderweg naar of afkomstig vanuit de noordelijke provincies en Zwolle zijn in 2012 vier weken lang aangewezen op busvervoer. “Dat leidt tot meer dan een uur extra reistijd terwijl dit helemaal niet hoeft”, aldus Slob. Het Kamerlid wil dat reizigers tegemoet worden gekomen en pleit onder meer voor een tijdelijk noodstation. Het noodstation zou gebouwd kunnen worden ten oosten van het huidige station bij de Deventerstraatweg. “Hier is voldoende ruimte is om met bouwsteigers een tijdelijk noodstation te maken. De meeste treinen kunnen dan blijven rijden.“

Via het noodstation zouden de intercities uit Groningen en Leeuwarden gedurende vier weken rechtstreeks kunnen doorrijden naar Deventer en Arnhem. “Op deze manier blijft Zwolle bereikbaar en hebben reizigers uit de noordelijke provincies slechts 30 minuten reistijdverlies in plaats van meer dan een uur.”

-----------------------------

Hieronder vindt u de letterlijke tekst van de vragen die Arie Slob aan de minister heeft voorgelegd:

Vragen van het lid Slob (ChristenUnie) aan de minister van Infrastructuur & Milieu over het vier weken sluiten van spoorknooppunt Zwolle.

1. Kent u de berichten “Zwolle vier weken dicht” en “Station Zwolle gaat volgend jaar vier weken dicht” ?

2. Hoe komt het dat het beveiligingssysteem op station Zwolle zo weinig flexibel is dat er niet aan een spoor gewerkt kan worden, maar dat het hele systeem uitgeschakeld moet worden?

3. Klopt het dat de beveiliging in Zwolle opnieuw opgebouwd gaat worden met sterk verouderde, niet-redundante relaistechniek en dat ProRail deze aanpak ook wil volgen op de knooppunten Enschede, Zutphen, Utrecht en ‘s Hertogenbosch?

4. Waarom wordt er door ProRail tegenwoordig niet meer gekozen voor een moderne redundant uitgevoerde elektronische beveiliging, waarvan de software vooraf ‘offline’ getest is zodat wijzigingen snel, betrouwbaar en veilig uitgevoerd kunnen worden en situaties zoals de wekenlange ongeplande stremming 4 jaar geleden in Almelo worden voorkomen?

5. Deelt u de mening dat de keuze voor nieuwe relaisbeveiliging een forse kapitaalsvernietiging met zich meebrengt omdat dan over enkele jaren alles nóg een keer omgebouwd moet worden naar elektronische beveiliging?

6. Deelt u de mening dat een toename van de reistijd van en naar het landsdeel noord vanaf Zwolle van één uur of meer gedurende 4 weken onacceptabel is?

7. Kunt u aangeven welke alternatieven er zijn onderzocht voor het sluiten van station Zwolle en waarom deze alternatieven niet zijn gekozen?

8. Kunt u aangeven waarom er bij Zwolle niet gedacht is aan een tijdelijk nood-kopstation ten oosten van het station ter hoogte van de Deventerstraatweg? Deelt u de mening dat via zo’n noodstation een doorgaande intercity Leeuwarden/Groningen-Zwolle-Deventer-Arnhem kan blijven rijden waardoor busvervoer op de landsdelige hoofdroute vermeden wordt, het reistijdverlies wordt beperkt tot 30 minuten en ook de regiotreinen naar Nijverdal, Emmen en Groningen kunnen blijven rijden? Bent u bereid deze mogelijkheid bij de directies van NS en ProRail onder de aandacht te brengen?

9. Is het daarnaast mogelijk om de regionaal al langer ter discussie staande rijtijdverkorting tussen Almelo en Vroomshoop te realiseren zodat reizigers van Mariënberg t/m Emmen tijdens de werkzaamheden zonder reistijdverlies van en naar de Randstad kunnen blijven rijden via Almelo, en daarnaast ook het goederenvervoer van Coevorden en het Noorden kan blijven rijden? Bent u bereid dit regionale project uiterlijk in het voorjaar van 2012 door ProRail te laten realiseren en indien nodig financieel te ondersteunen?

10. Is het, uitgaande van een voorspoedig lopend bouw- en testtraject, tevens mogelijk om de Hanzelijn vervroegd te openen tot Kampen Zuid of zelfs tot Zwolle IJsselallee, zodat reizigers uit Kampen eveneens een adequaat vervoersalternatief krijgen?

Column voorzitter Rover, 30 mei 2011, http://www.rover.nl/index.php/Columns/zwolle-vier-weken-dicht.html | Algemeen Dagblad, 25 mei 2011

Arie Slob

Nieuwsarchief > 2011 > mei