ChristenUnie wil aanslag Olympische Spelen van 1972 herdenken

olympische spelendonderdag 28 juni 2012 07:45

De ChristenUnie wil dat de Ministers van Buitenlandse Zaken en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport hun invloed aanwenden om tijdens de openingsceremonie van de komende Spelen in Londen één minuut stilte te houden. Daarmee wordt herdacht dat het 40 jaar en 10 Spelen geleden is dat de terreuraanslag op Israëlische atleten plaatsvond. Daarbij kwamen elf sportlieden en één Duitse militair om het leven. De Tweede Kamerleden Joel Voordewind en Esmé Wiegman-van Meppelen Scheppink hebben hierover schriftelijke vragen gesteld aan de betreffende ministers.

Volgens Voordewind is het gepast om 40 jaar en 10 Spelen na het drama van 1972 tijdens de openingsceremonie één minuut stilte te betrachten. “De herdenking van deze aanslagen zou niet alleen getuigen van respect richting de nabestaanden van de omgekomen Israëliërs en Duitser, maar ook van historisch besef. Dat vindt blijkbaar weinig weerklank bij de voorzitter van het IOC, dhr. Rogge, die een dergelijk verzoek inmiddels al heeft geweigerd. Ik hoop dat het kabinet haar invloed wil uitoefenen om een herdenking alsnog mogelijk te maken.”

Tragedie

Dit jaar is het veertig jaar geleden dat in München de twintigste Olympische Spelen werden gehouden. In de tweede week van dit mondiale sportevenement, op 5 september, werd het Israëlische team overvallen en gegijzeld door Palestijnse terroristen. Tijdens het drama vonden elf Israëlische atleten en een Duits lid van het bevrijdingsteam de dood. Het was een unieke tragedie in de sportwereld die nooit eerder was voorgekomen en ook daarna zou iets soortgelijks niet meer plaatsvinden.

Buitenlands beleid
Israël