ChristenUnie zet Noord-Nederland op de kaart

Arie Slob - Foto Ruben Timmanmaandag 03 september 2012 19:47

De ChristenUnie wil meer aandacht vanuit ‘Den Haag’ voor Noord-Nederland. De partij presenteert 3 september tijdens een interactieve avond in Drachten het ‘Actieplan voor het Noorden’. Lijsttrekker Arie Slob en regio-kandidaat Anja Haga presenteren het eerste exemplaar vanavond aan Commissaris van de Koningin Jacques Tichelaar. Slob: ,,Noord-Nederland heeft de komende jaren enorme uitdagingen op het gebied van onderwijs, werkgelegenheid, economie en bereikbaarheid. De ChristenUnie wil zich inzetten om het Noorden aantrekkelijk te houden. De reflex in Den Haag is toch om te kijken naar de Randstad, en regio’s als het Noorden te vergeten. Wij zijn bijvoorbeeld de enige partij die extra geld wil vrijmaken voor scholen in krimpgebieden.”

De ChristenUnie wil zich inzetten om het Noorden aantrekkelijk te houden en komt met concrete voorstellen hiervoor. Want Nederland is groter dan de Randstad. Er moeten volgens de partij banen behouden blijven bij de rijksoverheid in het Noorden, zoals de vliegbasis Leeuwarden, het CJIB, het UWV en de belastingdienst. De ChristenUnie investeert 150 miljoen extra in onderwijs in krimpgebieden en wil een mismatch op de arbeidsmarkt voorkomen, door vacatures en studies beter te koppelen. Ook technisch onderwijs moet versterkt worden, bijvoorbeeld door het financieren van meester-gezelbanen.

Actieplan voor Noord-Nederland707,9 kBapplication/pdfdownload
Hoofdpunten uit het Actieplan voor Noord-Nederland155,0 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'ChristenUnie zet Noord-Nederland op de kaart'

Archief > 2012 > september